ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امیتازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تلخیصی از : اموزش کلام اسلامی دکتر محمد سعیدی مهر
۸ آبان ۱۳۹۵, ۱۰:۴۶ عصر
ارسال: #4
RE: تلخیصی از : اموزش کلام اسلامی دکتر محمد سعیدی مهر
حکمت الهی وشرور
۳- تقدم مصالح عمومی بر مصالح فردی : گاه می شود مصلحت شخصی با مصالح نوعی تعارض می یابد در این موارد عقل سلیم حکم می کند مصلحت جمعی بر مصلحت فردی تقدم یابد . همانگونه که در بحث عدل الهی خواهیم گفت ان دسته از مصالح فردی را در مصلحت جمعی از بین می برد خداوند به نوعی جبران نماید.
۴- نقش انسان در پدیده های شر : تاثیر اعمال انسان در برخی پدیده های شر مورد توجه است چون انسان موجودی مختار است گاه برای خود و دیگران شر آفرین می شود گاه به جهت ناآگاهی گاه به جهت دنبال منافع آنی و زودگذر است و یا بدلیل خودخواهی و....
ایه 41 روم : ظهر الفساد فی البحرو البر و آیه 30 شوری
با توجه به اصول یاد شده وجود چنین پدیده هایی به هیچ وجه با حکمت خداوند ناسازگار نیست .
فلسفه شرور :
1 - شکوفا شدن استعدادها :خلقت انسان و وضعیت عمومی جهان طبیعت به گونه ای است بسیاری از استعدادها جز در مواجه با سختی ها ظهور پیدا نمی کند. ان مع العسر یسرا
2 - ازمون الهی: ازسنت های عمومی خداوند سنت ازمون و ابتلا است خداوند بر اساس غایت خلقت انسان و ویژگیهای وجودی وی او را در صحنه های مختلف زندگی می آزماید البته روشن است برخلاف ازمون بشری ،‌ازمون الهی برای کشف مجهولات انسانی نیست.
در اینجا نیز غایت فعل به مخلوق یعنی ؛‌انسان بر می گرددو چیزی جز ظهور مکنونات انسان نیست.انبیا 35 : ونبلوکم بالخیر و الشر فتنه ....عبارت شرو خیر در این ایه معنایی بس گسترده دارد و شامل انواع بیماری ها و گرفتاری ها وشکست ها و فقر و تنگدستی و ... می شود .
بقره 155 :‌ولنبلونکم بالشروالخیر و الجوع و نقصم من الاموال و الانفس والثمرات ...
فجر 16 : فاما الانسان اذا مابتلاه : چون خدا او را می ازماید می گوید خدا مرا خوار کرده است .
3 – بیدارنمودن از خواب غفلت : یکی از فواید بلاها ان است که انسان را از خواب غفلتی که در اثر فرو غلتیدن در نعمت الهی بوجود می آید بیدار می نماید . اعراف ایه 94 و سجده 21و اعراف 130 و مومنون 76
4 - قدرشناسی نعمت های الهی : ازاین رواست گفته اند قدرعافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید .انسان نیز گاه انسان را به یاد نعمت هایی می اندازد که از ان محروم بودند : ال عمران 103
قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید.

بیان فلسفه سختی ها و گرفتاری ها در روایات :
امیر مومنان علی علیه السلام :الا وان الشجره البریه .... :نهج البلاغه نامه 45 : بدانکه شاخه درختی که در بیابان می روید سخت تر و پوست سبزه های خوش نما نازک تر و اتش گیاهان صحرایی افروخته تر و خاموشی انان دیرتر است .
نازپرورد تنعم نبرد راه به دوست ...عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد.
امام علی علیه السلام : خدا بنده هایش را به انواع سختی ها ازمایش می کند و به عبادت فرا می خواند و به انواع گرفتاری ها مبتلا می کند.
خداوند زمانی که بنده هایش را به اعمال زشت دست زنند انان رابه سختی ها ازمایش کنند تا انان که اماده اند توبه کنند و بیدارشود.... خطبه 143 نهج البلاغه

پس از مطالعه مطلب ارسالی ما را از نظر خویش بهره مند بفرمایید.
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط هُدهُد صبا ، hamed
ارسال پاسخ 


پیام‌های داخل این موضوع
RE: تلخیصی از : اموزش کلام اسلامی دکتر محمد سعیدی مهر - boshra - ۸ آبان ۱۳۹۵ ۱۰:۴۶ عصر

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا