ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 5 رأی - میانگین امیتازات: 4.2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
۲۷ آبان ۱۳۹۰, ۰۹:۳۲ عصر
ارسال: #7
حجاب
فلسفه پوشش (حجاب) بانوان چيست؟ اگر خوباست چرا بر مردان لازم نيست؟ آيا پوشش دراسلام دليل قرآنى دارد

ابتدا به بررسی حجاب می پردازیم ..

حجاب چیست ؟
رابطه حجاب و پوشش اسلامى‏
«حجاب» به معناى پرده، حاجب، پوشيدن و پنهان كردن و منع از وصول است. ر. ك: راغب اصفهانى المفردات فى غرائب القرآن و قرشى، سيدعلى‏اكبر، قاموس قرآن. اين واژه تنها به معناى پوشش ظاهرى يا پوشاندن زن نيست و در اصل به مفهوم پنهان كردن زن از ديد مرد بيگانه است. بدين سبب، هر پوششى حجاب نيست. حجاب پوششى است كه از طريق پشت پرده واقع شدن تحقق يابد؛ ولى بر خلاف تصور عموم و نيز آنچه مشهور است، آيه حجاب در اصطلاح تاريخ و حديث اسلامى، هر جا نام «آيه حجاب آمده است مقصود اين است نه آيات سوره نور كه در خصوص پوشش اسلامى است. در قرآن «وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ...»؛ احزاب (33)، آيه 53. «چون از زنان پيغمبر(ص) متاعى خواستيد، از پس پرده بخواهيد». درباره زنان آن حضرت و بيش‏تر به منظور مسائل سياسى و اجتماعى فرود آمده است مطهرى، مرتضى، مسأله حجاب، ص 74. نه پوشش زن در مقابل نامحرم. به كارگيرى كلمه «حجاب» واژه حجاب هفت بار در قرآن كريم به كار رفته است؛ ولى هرگز به معناى حجابِ اسلامى مصطلح نيست. در خصوص پوشش زن اصطلاحى نسبتاً جديد است و همين سبب گرديده بسيارى گمان كنند اسلام خواسته است زن هميشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بيرون نرود؛ مطهرى، مرتضى، مسأله حجاب، ص 73. يا مثل «ويل دورانت» بگويند: «اين امر خود مبناى پرده پوشى در ميان مسلمانان به شمار مى‏رود»؛ ويل دورانت، تاريخ تمدن، ج 1، ص 433 و 434. و يا مدّعى شوند حجاب به وسيله ايرانيان به مسلمانان و اعراب سرايت كرده است؛ در حالى كه آيات مربوط به حجاب (پوشش اسلامى زنان در مقابل نامحرمان) قبل از مسلمان شدن ايرانيان نازل شده است. در عهد جاهليت نيز - همان طور كه ويل دورانت مى‏ گويد مطهرى، مرتضى، مسأله حجاب، ص 22. و كتب تفسير شيعه و سنى تأييد مى‏ كند ر.ك: تفاسير مجمع البيان (طبرسى) و كشّاف (زمخشرى)، ذيل آيات 33 احزاب و 60 نور. - اعراب چنين پوششى نداشتند و عادتشان تبرّج و خودنمايى بود كه اسلام آن را ممنوع ساخت: «وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى‏.»؛ احزاب (33)، آيه 33.
آنچه از قديم به ويژه نزد فقها در بحث نماز (كتاب الصلوة) و ازدواج (كتاب النكاح) رواج داشته، واژه «ستر» و «ساتر» به معناى پوشش و وسيله پوشش زن در مقابل نامحرمان بوده است. بنابراين، وظيفه پوشش اسلامى بانوان به معناى حبس و زندانى كردن و قرار دادن آنان پشت پرده و در نتيجه عدم مشاركت اين گروه عظيم در فعاليت‏هاى اجتماعى نيست. اين وظيفه بدان معنا است كه زن در معاشرت با مردان بدنش را بپوشاند و به جلوه گرى و خودنمايى نپردازد و مشاركتش در فعاليت‏ها بر اصول انسانى و اسلامى استوار باشد. مطهرى، مرتضى، مسأله حجاب، ص 73. نيز ر. ك: تفسير نمونه، ج 17، ص 401 - 403.


ادامه دارد ....

بسم الله الرحمن الرحیم
حسبنا الله و نعم الوکیل ... آل عمران 173...پشت و پناه ما خداست و چه پشت و پناه خوبی.
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط hamed ، هُدهُد صبا ، آشنای غریب
ارسال پاسخ 


پیام‌های داخل این موضوع
حجاب - باران تنها - ۲۵ فروردين ۱۳۹۰, ۱۰:۴۰ عصر
RE: حجاب - hamed - ۲۷ تير ۱۳۹۰, ۰۶:۳۲ عصر
RE: حجاب - کبوتر حرم - ۲۸ تير ۱۳۹۰, ۰۲:۲۷ عصر
RE: حجاب - hamed - ۳۰ تير ۱۳۹۰, ۰۱:۰۵ صبح
حجاب - مصباح - ۳۰ تير ۱۳۹۰, ۰۱:۲۵ صبح
RE: حجاب - مشکات نور - ۲۶ مرداد ۱۳۹۰, ۰۶:۰۶ عصر
حجاب - safirashgh - ۲۷ آبان ۱۳۹۰ ۰۹:۳۲ عصر
RE: حجاب - hamed - ۲۰ اسفند ۱۳۹۰, ۰۹:۴۱ عصر
RE: حجاب - زمزمه - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۱, ۰۹:۳۶ صبح
RE: حجاب - Entezar - ۶ خرداد ۱۳۹۱, ۰۶:۴۶ عصر
RE: حجاب - safirashgh - ۱۰ خرداد ۱۳۹۱, ۱۱:۳۵ عصر
حجاب - تهورا - ۲۴ خرداد ۱۳۹۱, ۰۲:۵۹ عصر
RE: حجاب - Entezar - ۲۴ خرداد ۱۳۹۱, ۰۳:۵۸ عصر
RE: حجاب - hamed - ۸ تير ۱۳۹۱, ۰۹:۵۹ صبح

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا