شیوه قضاوت امام مهدی علیه السلام
۵ دي ۱۳۸۹, ۰۶:۴۰ عصر
ارسال: #3
|
|||
|
|||
شیوه قضاوت امام مهدی علیه السلام - 3
عدالت از اصول مهم و از تعالیم اساسی و اهداف بزرگ اسلام است، تعالیمی كه قرآن مجید و احادیث معتبر، با تأكید و صراحت همكاران به اجرای آن در تمام زمینه های زندگی به آن مأمور متعهد ساخته است. پیامبران الهی همگان در مأموریت آسمانی خود، خواهان برپا داشتن عدل در بین تمام انسان های جهان بوده اند و می خواستند مردم را به گونه ای تربیت كنند كه آنان خود قسط و عدل را بپا دارند، ولی هیچ یك از انبیا و اولیای الهی در این مأموریت خطیر، به طور كامل موفق نبودند.
امام صادق علیه السلام در حدیثی شیوه قضاوت یاران امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را این گونه توصیف می کند: « اِذا قامَ القائِمُ بَعَثَ فی اَقالیمِ الأَرضِ فی كُلّ اِقلیمٍ رَجُلاً یقُولُ عَهدَكَ فی كَفِّكَ فَاِذا وَرَدَ عَلَیكَ مالا تَفهَمُهُ وَلاتَعرِفُ القَضاءَ فیهِ، فَانظُر اِلی كَفِّكَ وَاعمَل بِما فیها؛ هرگاه قائم قیام كند، در هر اقلیمی از اقالیم زمین مردی را بفرستد و بگوید عهد تو در كف دست تو است، هرگاه بر تو وارد شود [كسی و تو] چیزی را نفهمی و قضاوت آن را ندانی، به كف [دست] خود نظر كن و به آن چه در وی است عمل نما» تنها كسی كه می تواند با موفقیت تمام عدالت را برقرار كند، امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است. اجرای عدالت در زمان آن حضرت منحصر به روابط اجتماعی منحصر نیست؛ بلكه اصول عدالت در تمام زمینه های كلی و جزیی به طور شگفت آوری اجرا می شود. در حدیث می خوانیم وقتی مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بیاید، نه تنها جوامع بشری و آبادی ها؛ بلكه همه زمین را پر از عدل و داد نماید؛ تا جایی كه قطره ای آب، از چشمه ساری به هدر نرود و میوه ای از درختی به ستم یا اسراف چیده نشود. او همه مكان ها و همه زمان ها را پر از عدالت می كند؛ آبادی ها، هامون ها، دشت ها، درّه ها، جنگل ها، كوهساران، بامدادان و غروب ها و...10 را از عدل و داد پر می کند، همانند سرما و گرما وارد خانه ها می شود؛ یعنی همان گونه كه گرما و سرما خود به خود، وارد خانه ها می شود و همه جای آن را پر می كند و روی همه چیز اثر می گذارد، امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز دادگری و عدل خویش را، این چنین به درون زندگی ها می برد و نفوذ می هد و می گستراند. همه چیز در عدل و داد فرو می رود و جوهر عدل و داد می پذیرد. در حكومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف سخن گویان نخستین مرحله دولت او در مكه فریاد می زنند: « هر كس نماز فریضه خود را در كنار حجرالأسود و محل طواف خوانده است و می خواهد نافله بخواند، به كناری رود و آن كس كه می خواهد نماز واجب خود را بخواند، بیاید و بخواند تا حق كسی ضایع نشود»11 ؛یعنی تا این حد حقوق مردم مراعات می شود. بنابراین، در داوری و حكومت او به اندازه سوزنی به كسی ستم نمی شود و هر كس به حق خود می رسد. در عصر ظهور، با پیشرفت علوم، فناوری و تكنیك و صنعت، وسایل كشف جرم آن قدر كامل می شود كه كمتر مجرمی می تواند ردپایی كه با آن شناخته شود، از خود به جا نگذارد. به دلیل مراقبت شدیدی كه در عصر حكومت او اعمال می شود، مجرمان در خانه خود نیز در امان نیستند؛ زیرا ممكن است با وسایل پیشرفته تحت كنترل باشند. حتی ممكن است امواج صوتی آن ها از پشت دیوار قابل كنترل باشند. این خود اشاره دیگری به گستردگی ابعاد مبارزه با فساد در عصر حكومت اوست و معلوم می شود كه لازم نیست امام در تمام موارد قضا، نه علم غیب خود استفاده كند؛ بلكه در بسیاری از موارد داوری حضرت بر اساس علمی است كه از راه های عادی آن عصر به دست آمده است. بدون چنین سلطه اطلاعاتی بر تمام جهان، تشكیل حكومت واحد جهانی و برقراری صلح و امنیت و عدالت، به طور همه جانبه دور از دسترس نخواهد بود. در عصر حكومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف یك سیستم نیرومند و مجهز برای انتقال تصویرها به وجود می آید كه شاید تصور آن هم برای ما مشكل باشد. با كمك این فناوری جهان برای او مثل كف دست خواهد بود؛ نه موانع مرتفع و نه گودی زمین ها، هیچ كدام مانع از دیدن موجودات روی زمین نخواهد شد. معلوم است كسی كه چنین امكاناتی در اختیار دارد، برای داوری خود به اقرار یا گواهی گواهان یا سوگند منكر نیاز نخواهد داشت. حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف حكم قتل كسانی را صادر می كند كه پیش از او هیچ قاضی نتوانست چنین حكمی بدهد؛ یعنی داوری ویژه ای است كه تنها آن حضرت انجام می دهد و حكم حضرت بر اساس الهام و وحی الهی است.12 از جمله داوریهای آن حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف ، حكم به حدّ مردگانی است كه در زمان زندگانی حدی بر گردنشان بوده، ولی اجر نشده است. حضرت در دوران حكومت خود برای تمام ایالت ها حاكم و قاضی نصب می كند و هنگام فرستادن قاضی دست محبت خود را به شانه و سینه او می كشد و می فرماید: هرگاه در امر قضا درمانده شدی و حكم آن برای تو روشن نبود، به كف دست خود نگاه كن؛ زیرا همه آن چه كه در باره قضا نیاز داری، در آن وجود دارد؛ به همین دلیل قاضی های منصوب حضرت در هیچ واقعه ای درمانده نمی شوند و بیشتر مسایل را می دانند. آنان بر اساس علم خود داوری می كنند، البته از گواهی گواهان سوگند منكران هم كه شیوه دادرسی در اسلام است، بهره میگیرند، ولی هرجا از این طریق به نتیجه نرسیدند، به كف دست خود نگاه میكنند و مطلب روشن میشود. حضرت درباره هر قومی طبق آیین و كتاب آن قوم حكم میكند؛ بر یهود طبق تورات، بر نصارا بر اساس انجیل، بر اهل زبور طبق زبور، و بر مسلمانان بر اساس قرآن حكم میكند. چون شیوه قضا و داوری آن امام همام بر خلاف شیوه دیگر حكّام و قضاوت جهان است، گویی كه حضرت با كتاب جدید و قضاء جدید میآید. حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نوادگان قاتلان حضرت سید الشهداء علیه السلام را به قتل میرساند. وقتی از امام رضا علیه السلام سؤال شد: چگونه به خاطر جرم آبا و اجداد، فرزندان را میكشند؟ حضرت در پاسخ فرمود: «آنان به اعمال پدرانشان راضی هستند و هر كسی به فعل قومی راضی باشد، از آن ها و محكوم به حكم آن هاست».13 البته این حكم نیز مخصوص آن حضرت است، و گرنه امروزه نمی شود به حرف رضایت به عمل خلاف دیگری، آن شخص را حد زد. پاورقیها: 10. بعثت، غدیر، عاشورا و مهدی، مقدمه خورشید مغرب، ص 36. 11. كافی، ج 4، ص 427. 12. البته وحی، از نوع وحی نبوت نیست؛ بلكه از نوع وحی به مادر موسی است. 13. بحارالأنوار، ج 52، ص 313 به نقل از عیون اخبار الرضا، ج 1، ص 273 و عللالشرایع، ج 1، ص 219. ر.ک؛نشریه انتظار، شماره 10 http://serr.ir/index.php?option=com_cont...Itemid=149 پس از مطالعه مطلب ارسالی ما را از نظر خویش بهره مند بفرمایید. |
|||
|
|
پیامهای داخل این موضوع |
شیوه قضاوت امام مهدی علیه السلام - boshra - ۵ دي ۱۳۸۹, ۰۶:۳۵ عصر
شیوه قضاوت امام مهدی علیه السلام - 2 - boshra - ۵ دي ۱۳۸۹, ۰۶:۳۷ عصر
شیوه قضاوت امام مهدی علیه السلام - 3 - boshra - ۵ دي ۱۳۸۹ ۰۶:۴۰ عصر
|
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان
1 مهمان
بازگشت به بالابازگشت به محتوا