تفسیر آیات مهدوی قرآن (تاپیک جامع)
۱۱ اسفند ۱۳۹۲, ۰۹:۴۲ عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ ۰۸:۵۸ صبح، توسط اسماء الحسنی.)
ارسال: #1
|
|||
|
|||
تفسیر آیات مهدوی قرآن (تاپیک جامع)
بسم الله الرحمن الرحیم آیه 55 سوره نور «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكمُْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فىِ الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لهَُمْ دِينهَُمُ الَّذِى ارْتَضىَ لهَُمْ وَ لَيُبَدِّلَنهَُّم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنىِ لَا يُشْرِكُونَ بىِ شَيًْا وَ مَن كَفَرَ بَعْدَ ذَالِكَ فَأُوْلَئكَ هُمُ الْفَاسِقُون» (نور/55) «خدا به كسانى از شما كه ايمان آوردهاند و كارهاى شايسته كردهاند وعده داد كه در روى زمين جانشين ديگرانشان كند، هم چنان كه مردمى را كه پيش از آنها بودند جانشين ديگران كرد. و دينشان را- كه خود برايشان پسنديده است- استوار سازد. و وحشتشان را به ايمنى بدل كند. مرا مىپرستند و هيچ چيزى را با من شريك نمىكنند. و آنها كه از اين پس ناسپاسى كنند، نافرمانند.» امام صادق(ع) در روايتى فرمود: تأويل و مصداق اين آيه هنوز نيامده است. هنگامى كه قائم ما قيام كند كسى كه او را درك مىكند، تأويل اين آيه را مىبيند: هر آينه دين محمد(ص) به هر جايى كه شب برسد، مىرسد (همه كره زمين)؛ به صورتى كه هيچ مشركى بر روى زمين نخواهد بود؛ همان گونه كه خداوند فرمود: (يعبدوننى...).[1] پیامها 1. اسلام، دين آيندهى جهان است. آيندهى تاريخ به سود مؤمنان و شكست سلطهى كافران است. «وَعَدَ اللَّهُ ... لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ» 2. پيروزى نهايى اهل حقّ، يك سنّت الهى است. «كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ» 3. هدف از پيروزى و حكومت اهل ايمان، استقرار دين الهى در زمين و رسيدن به توحيد و امنيّت كامل است. «لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ لا يُشْرِكُونَ» 4. دست خدا را در تحولات تاريخ ببينيم. «وَعَدَ اللَّهُ ... لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ» 5. دين اسلام، تنها دين مورد رضايت الهى است. «دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى لَهُمْ» 6. امنيّت واقعى، در سايهى حكومت دين است. «وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً» 7. امنيّت در جامعهى اسلامى، شرايط مناسبى براى عبادت فراهم مىسازد. «أَمْناً يَعْبُدُونَنِي» (هدف نهايى وعدههاى الهى، عبادت خالصانه خداوند است) ==================== [1]. بحارالانوار، ج 51، ص 55، ح 41. آیه 33 سوره توبه «هُوَ الَّذِى أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلىَ الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون» (توبه/33) «او كسى است كه پيامبر خود را براى هدايت مردم فرستاد، با دينى درست و بر حق، تا او را بر همه دينها پيروز گرداند، هر چند مشركان را خوش نيايد.» ابو بصير مىگويد: از امام صادق (ع) درباره اين آيه پرسيدم، فرمود: «قسم به خدا! هنوز تأويل آن نيامده و تأويل آن نمى آيد تا اينكه قائم(عج) خروج كند. پس هنگامى كه قائم خروج كرد؛ كافرى به خدا و مشركى به امام باقى نمى ماند؛ مگر اينكه خروج او راكراهت دارد و حتى اگر كافر يا مشركى در دل سنگى پنهان شده باشد، آن سنگ مىگويد: اى مؤمن! درون من كافرى هست؛ مرا بشكن و او را بكش.»؛[1] از اميرالمؤمنين(ع) درباره آيه (... هُوَ الذى اَرْسَلَ...) نقل شده است: «...لايَبقَى قَريةٌ اِلاّ وَ نُودِىَ فِيها بِشَهادَةِ اَنْ لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ وَ اَنّ مُحَمَّداً رَسُول اللّهِ9 بُكرَةً وَ عَشياً»؛[2] باقى نمى ماند قريه اى مگر اينكه در آنجا صبح و شب شهادت به توحيد و رسالت پيامبر داده مىشود. پیامها 1. آخرین و كاملترین دین حق دین اسلام است كه از طرف خداوند فرستاده شده است. 2. محور و پايه ى دين اسلام، حقّ است. «دِينِ الْحَقِّ» (همه ى اديان آسمانى حقّند، ولى به خاطر پيدايش تحريف در آنها، حقّانيت آنها مخدوش شده است). 3. خداوند وعده داده است كه دین اسلام را بر همه ادیان غالب و پیروز كند. ================= پی نوشت: [1]. كمال الدين و تمام النعمة، ج 2، باب 58، ح 7. [2]. بحارالانوار، ج 51، ص 60. |
|||
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۲, ۱۱:۱۹ عصر
ارسال: #2
|
|||
|
|||
RE: تفسیر آیات مهدوی قرآن (تاپیک جامع)
سلام بر شما
با سپاس از آیاتی که هدیه مان کردید- توضیحات و پی نوشتار ها. خواهش می کنم برای یاد کردن از نام خضرت حجت (عج) از اسامی استفاده کنید که افراد در شرایطی چنانچه مقدور نباشد - مجبور به قیام نباشند. |
|||
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۲, ۰۸:۵۳ صبح
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ ۰۹:۰۱ صبح، توسط اسماء الحسنی.)
ارسال: #3
|
|||
|
|||
RE: تفسیر آیات مهدوی قرآن (تاپیک جامع)
بسم الله الرحمن الرحیم آیه 39 سوره حج
«أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُواْ وَ إِنَّ اللَّهَ عَلىَ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ» (حج/39) به كسانى كه جنگ بر آنان تحميل گرديده، اجازه جهاد داده شده است چرا كه مورد ستم قرار گرفتهاند و خدا بر يارى آنها تواناست. از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است: «او قائم آل محمد (صلوات الله علیهم) است كه براى خون خواهى حسين (عليه السّلام) قيام مي كند». (بحارالانوار، ج51، ص47) پیام ها 1- جهاد و مبارزه با دشمن باید با اذن خدا و اجازه او باشد. 2- نصرت الهی زمانی است که مردم حرکت کرده و به پاخیزند. 3- امداد الهى، گسترده بوده و انواع نصرتها و امدادها را شامل مىشود. 4- حق و خون مظلوم پایمال نمی شود و خداوند در زمان مناسب امکان تقاص را فرهم می آورد. *** آیه 5 سوره ابراهیم «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسىَ بَِايَتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلىَ النُّورِ وَ ذَكِّرْهُم بِأَيَّئمِ اللَّهِ إِنَّ فىِ ذَالِكَ لاََيَاتٍ لِّكلُِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ» (ابراهیم/5) و در حقيقت، موسى را با آيات خود فرستاديم [و به او فرموديم] كه قوم خود را از تاريكي ها به سوى روشنايى بيرون آور، و روزهاى خدا را به آنان يادآورى كن، كه قطعاً در اين [يادآورى]، براى هر شكيباىِ سپاسگزارى عبرتهاست. از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است: « ایام الله سه روز است، روز قیام قائم (علیه السلام)، و روز رجعت و روز قیامت». (بحارالانوار، ج53، ص63) پیام ها 1- هدف كلّى انبيا، يكى است، هدایت و خارج کردن مردم از تاريكىها به سوی نور. 2- هرچند همه روزها روز خداست، امّا روز تجلّى قدرت خداوند حساب ديگرى دارد. (تجلّى قدرت او در قهر بر كفّار و تجلّى لطف او بر مؤمنين). 3- هر گونه جشن يا سوگوارى و مراسم ويژهاى كه بزرگداشت أيام اللَّه باشد جايز است. «ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ» (بر خلاف نظر فرقه منحرف وهّابيّت). |
|||
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۲, ۰۸:۲۳ عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ ۰۲:۰۶ عصر، توسط اسماء الحسنی.)
ارسال: #4
|
|||
|
|||
RE: تفسیر آیات مهدوی قرآن (تاپیک جامع)
بسم الله الرحمن الرحیم
آیه 1 سوره نحل «أَتىَ أَمْرُ اللَّهِ فَلَا تَسْتَعْجِلُوهُ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالىَ عَمَّا يُشْرِكُونَ» (نحل/1) [هان] امر خدا دررسيد، پس در آن شتاب مكنيد. او منزّه و فراتر است از آنچه [با وى] شريك مىسازند. از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است: «هُوَ أَمْرُنَا، أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَلَّا نَسْتَعْجِلَ بِهِ، يُؤَيِّدُهُ بِثَلَاثَةِ أَجْنَادٍ بِالْمَلَائِكَةِ وَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الرُّعْب؛ اين «امر اللَّه» امر ماست، خداوند امر کرده است نسبت به آن عجله نکنیم؛ خداوند صاحب الامر ما را با سه لشكر از فرشتگان و مؤمنين و رعبى (كه در دل پادشاهان و گردنكشان مياندازد) تأييد مي كند». (بحارالانوار، ج52، ص356) پیام ها 1- فرمانهاى الهى قطعى و وقوع آن حتمى است. 2- در كار خدا عجله نكنيد، كه كار او حكيمانه است و در وقت خود انجام مىشود. 3- خداوند برای یاری حجتش و تحقق امر خود، هم از نیروهای غیبی استفاده می کند و هم از انسانهای مؤمن. *** آیه 35 سوره یونس «أَ فَمَن يهَْدِى إِلىَ الْحَقِّ أَحَقُّ أَن يُتَّبَعَ أَمَّن لَّا يهَِدِّى إِلَّا أَن يهُْدَى فَمَا لَكمُْ كَيْفَ تحَْكُمُونَ(یونس/35) پس، آيا كسى كه به سوى حقّ رهبرى مىكند سزاوارتر است مورد پيروى قرار گيرد يا كسى كه راه نمىيابد مگر آنكه هدايت شود؟ شما را چه شده، چگونه داورى مىكنيد؟ عبد الرحمن بن مسلمه نقل كرده كه گفت: به حضرت صادق (عليه السّلام) عرض كردم: مردم (اهل سنت) ما را سرزنش مي¬كنند و مي گويند وقتى دو صدا (هنگام ظهور مهدى) شنيده شود از كجا مي توان فهميد كدام حق و كدام باطل است؟ حضرت پرسيد: شما چه جوابى به آنها مي دهيد؟ عرض كردم: جوابى به آنها نمي دهيم. فرمود: بگوئيد: كسى كه پيش از وقوع آن عقيده به اين بانگ آسمانى دارد بعد از وقوعش نيز حق را تشخيص داده و آن را تصديق مي كند قال اللَّه تعالى: أَ فَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَق....» پیام ها 1- از برنامههاى اصلى پروردگار در برابر بندگان، هدايت آنها به سوى حق است. 2- كسى شايسته پيروى است كه به حقّ راهنمايى مىكند. 3- هدايت صحيح، به علم گسترده و مصون از خطا نيازمند است. لذا جز خداوند و كسانى كه او به عنوان راهنما تعيين كرده، ديگران نمىتوانند هادى باشند. بتها و طاغوتها و افرادی که خود نیازمند هدایتند، چگونه مىتوانند هادى باشند؟ 4- یکی از راه های آگاهی و هدایت مردم به سوی امر ظهور و انتخاب راه صحیح، ندای آسمانی است. |
|||
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۲, ۰۱:۵۳ عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ ۰۱:۵۵ عصر، توسط boshra.)
ارسال: #5
|
|||
|
|||
RE: تفسیر آیات مهدوی قرآن (تاپیک جامع)
سلام علیکم در این حدیث نسبت به چی عجله نکنیم ؟
از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است: «هُوَ أَمْرُنَا، أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَلَّا نَسْتَعْجِلَ بِهِ، يُؤَيِّدُهُ بِثَلَاثَةِ أَجْنَادٍ بِالْمَلَائِكَةِ وَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الرُّعْب؛ اين «امر اللَّه» امر ماست، خداوند امر کرده است نسبت به عجله نکنیم؛ خداوند صاحب الامر ما را با سه لشكر از فرشتگان و مؤمنين و رعبى (كه در دل پادشاهان و گردنكشان مياندازد) تأييد مي كند». (بحارالانوار، ج52، ص356) سلام علیکم میشه قدری این حدیث بیشتر توضیح بدید؟عبد الرحمن بن مسلمه نقل كرده كه گفت: به حضرت صادق (عليه السّلام) عرض كردم: مردم (اهل سنت) ما را سرزنش مي¬كنند و مي گويند وقتى دو صدا (هنگام ظهور مهدى) شنيده شود از كجا مي توان فهميد كدام حق و كدام باطل است؟ حضرت پرسيد: شما چه جوابى به آنها مي دهيد؟ عرض كردم: جوابى به آنها نمي دهيم. فرمود: بگوئيد: كسى كه پيش از وقوع آن عقيده به اين بانگ آسمانى دارد بعد از وقوعش نيز حق را تشخيص داده و آن را تصديق مي كند قال اللَّه تعالى: أَ فَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَق....» پس از مطالعه مطلب ارسالی ما را از نظر خویش بهره مند بفرمایید. |
|||
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۲, ۰۲:۱۵ عصر
ارسال: #6
|
|||
|
|||
RE: تفسیر آیات مهدوی قرآن (تاپیک جامع)
سلام.اشکال ویرایشی تصحیح شد.سپاسگزارم
البته اگر به جمله ی عربی دقت کنید کلمه ی جا افتاده مربوطه به " به" بود که برمیگرده به " امر ما" در حدیث... باز هم عذر میخوام... در مورد حدیث دوم؛مقصود عتقاد قلبی و ایمان به حقیقت ظهور هست؛و اینکه در این زمان هم تنها کسانی که معتقد به امور غیبی الهی هستند؛و ظهور حضرت رو باور داشتند؛با قلب و ضمیر آگاهی که طی عمر با برکتشون به دست آوردند؛ندای حق و باطل رو تشخیص میدن... باز دعوتتون میکنم در صورت داشتن سوال بیشتر به منبع(http://www.mahdi313.com) مراجعه کنید و از متخصصین سوالاتتون رو بپرسید. موفق باشید ان شاء الله |
|||
|
۲۱ اسفند ۱۳۹۲, ۱۱:۴۹ عصر
ارسال: #7
|
|||
|
|||
RE: تفسیر آیات مهدوی قرآن (تاپیک جامع)
بسم الله الرحمن الرحیم
آیه 69 سوره نساء مَن يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُوْلَئكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيهِْم مِّنَ النَّبِيِّنَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشهَُّدَاءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُوْلَئكَ رَفِيقًا» (نساء/69) و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، (در روز رستاخيز،) همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيقهاى خوبى هستند! از امام باقر (علیه السلام) نقل شده است: « منظور از نبييّن، پيامبر اكرم (صلی الله علیه و اله و سلم) و مراد از صديقين، على (عليه السّلام) و مراد از شهداء، حسن و حسين (عليهما السّلام) و منظور از صالحين، ائمه (علیهم السلام) و منظور از حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً، قائم آل محمّد (صلى اللَّه عليه و آله و سلم) است. پیام ها 1- قرار گرفتن در راه انبيا و شهدا و داشتن رفقاى خوب، جز با اطاعت از فرمان خدا و رسول به دست نمىآيد. یعنی كسانى كه مشمول اين نعمتند، همواره در جاده مستقيم گام برميدارند. 2- رفيق خوب، انبيا، شهدا، صدّيقان و صالحانند. انتخاب و گزینش رفقا در دنیا بايد با این معیارها تنظیم شود. 3- براى ساختن يك جامعه انسانى سالم و شايسته، بايد انبياء راه را نشان دهند، صديقان اهداف آنها را در همه جا پخش كنند، جمعى در برابر عناصر آلوده و آنهايى كه موانع راه حقند وارد شوند و قربانى دهند و شهيد گردند، صالحان مشعل هدایت را زنده نگه دارند. 4- موضوع معاشران خوب و همنشينهاى با ارزش به قدرى اهميت دارد كه حتى در عالم آخرت نیز از نعمت¬های بهشت شمرده شده است. *** آیه 159 سوره اعراف «وَ مِن قَوْمِ مُوسىَ أُمَّةٌ يهَْدُونَ بِالحَْقِّ وَ بِهِ يَعْدِلُونَ» (اعراف/159) و از قوم موسى، گروهى هستند كه به سوى حق هدايت مىكنند و به حق و عدالت حكم مىنمايند. از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است: « از پشت شهر كوفه بيست و هفت مرد همراه حضرت قائم (عليه السّلام) بيرون آيند، پانزده تن آنان از قوم حضرت موسى عليه السّلام مي باشند كه «به حق هدايت كنند و بدان دادگرى نمايند» (اشاره به آيه 159 از سوره اعراف است) و هفت تن آنان اصحاب كهف هستند و (ديگر) يوشع بن نون، سلمان فارسى، ابودجانه انصارى، مقداد، مالك اشتر، مي¬باشند (جمعا بيست و هفت نفر مي شوند)، پس اينها ياران و حكمرانان او هستند. (ارشاد، ج2، ص386) پیام ها 1- کسانی که برای هدایت دیگران تلاش کرده و در مسیر حق و عدالت استوار باشند، این امید هست که ثمره تلاش خود را به زیباترین صورت در رکاب امام زمان (علیه السلام) می بینند. 2- خداوند پاداش اهل هدایت و عدالت را علاوه در آخرت، در دنیا نیز عنایت می¬کند. قیام جهانی امام مهدی (علیه السلام) یارانی فرا زمانی و فرا مکانی دارد، از همه زمان¬ها و مکان¬ها. |
|||
|
۶ فروردين ۱۳۹۳, ۰۴:۲۷ عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۶ فروردين ۱۳۹۳ ۰۴:۲۸ عصر، توسط اسماء الحسنی.)
ارسال: #8
|
|||
|
|||
RE: تفسیر آیات مهدوی قرآن (تاپیک جامع)
به نام حضرت الله آیات مهدویت در قرآن از منظر احادیث تفسیری چکیده: تعبیر «نُزِلَت» ـ که در روایات تفسیری ذیل آیات مهدویت آمده ـ گاهی به معنای تطبیق آیه بر مورد غیر شأن نزول، گاهی به معنای تأویل و بطن آیه و گاهی نیز به معنای تفسیر آیه است. روایات تفسیری مهدویت در ذیل سیصد و بیست و چهار آیه آمده است. این آیات را میتوان چهار دسته کرد: آیاتی که تفسیر آن در مورد مهدویت است، مثل: آیات اظهار دین (توبه / 33) و آیه رفع فتنه از جهان (انفال / 39)؛ آیاتی که بر اساس روایات تفسیری، بر مهدویت تطبیق شده است، مثل: ایام الله (ابراهیم / 5) و بقیةالله (هود / 86)؛ آیاتی که تأویل و بطن آن در مورد مهدویت است، مثل: حروف مقطعه حم، عسق (شوری / 1 و 2)؛ آیاتی که بر اساس احادیث تفسیری، مرتبط با مهدویت است، مثل: تشبیه جریان مهدویت به جریان طالوت و جالوت. (بقره / 249) از بررسی آیات و روایات این نتیجه به دست میآید که آیات و روایات تفسیری مهدویت دلالت و اعتبار یکسانی ندارند و گاه به موضوع های مختلف سیاسی، نظامی، اقتصادی و تاریخی مهدویت اشاره دارند. پیوست(ها): 20120419191934-8041-25.pdf (نوع: PDF حجم: 944KB) |
|||
|
|
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان
1 مهمان
بازگشت به بالابازگشت به محتوا