ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امیتازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تدبر در قرآن مجید
۱۰ آبان ۱۳۹۰, ۱۱:۳۸ صبح (آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۰۴:۴۱ عصر، توسط هُدهُد صبا.)
ارسال: #1
Star تدبر در قرآن مجید
[تصویر:  5.gif]

[تصویر:  135.gif]
«رحمت برای مومنان»

سوره مبارکه

نوح

آیه شریفه

28
رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِمَن دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِنًا وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَلَا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلَّا تَبَارًا
معنی:
پروردگارا، مرا و پدر و مادرم و افراد با ایمان، را که میهمان من شدند و همه ی مردان و زنان با ایمان را بیامرز و ظالمان را از بین ببر.
پیام آیه:
مومن رحمت و مغفرت الهی را نه تنها برای خود بلکه برای پدر و مادر، اقوام و همه ی مردان و زنان مومن از درگاه خدا طلب می کند. درخواست رحمت برای مومنان و هلاکت برای ستمگران نشان از موضع گیری ما در جامعه دارد. که در برابر مومنان متواضع و برابر ظالمان استوار هستیم.

آيا به آيات قرآن نمى‏ انديشند يا [مگر] بر دل هايشان قفلهايى نهاده شده است؟
سوره محمد(ص)/ آیه 24
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط asemoone ، منتظر ، hamed ، safirashgh ، seyedebrahim ، محبوبه ، یاسین تبریزی نژاد ، yagobian ، شادی زهرا ، راد ، alialaie ، azizimashin ، daykatpack
۱۲ آبان ۱۳۹۰, ۱۱:۳۶ صبح
ارسال: #2
RE: تدبر در قرآن
«دل های تیره»

سوره مبارکه

اسراء

آیه شریفه

45
وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرآنَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَبَيْنَ الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ حِجَابًا مَّسْتُورًا
معنی:

و هنگامی که قرآن می خوانی، میان تو و آنها که به آخرت ایمان نمی آورند، حجاب ناپیدایی قرار می دهیم.
پیام آیه:

بی اعتقادی به آخرت، مانع از این می شود که نورانیت آیات قرآن، دل را روشن کند. بی اعتقادان به آخرت کسانی هستند که غرق در مسائل دنیا هستند و خدا، معنویت و بازگشت به خدا و روز حساب را به فراموشی سپرده اند.

آيا به آيات قرآن نمى‏ انديشند يا [مگر] بر دل هايشان قفلهايى نهاده شده است؟
سوره محمد(ص)/ آیه 24
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط منتظر ، hamed ، safirashgh ، محبوبه ، یاسین تبریزی نژاد ، شادی زهرا ، راد ، نورالمجتبی علیه السلام ، alialaie
۱۳ آبان ۱۳۹۰, ۰۹:۳۳ صبح (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۳ آبان ۱۳۹۰ ۰۹:۴۱ صبح، توسط هُدهُد صبا.)
ارسال: #3
Rainbow RE: تدبر در قرآن
« سخن ابراهیم »
سوره مبارکه صافات
آیه شریفه
83
وَإِنَّ مِن شِيعَتِهِ لَإِبْرَاهِيمَ
معنی:
و از پیروان او ابراهیم بود.

پیام آیه:

امام صادق (ع) در تفسیر این آیه فرمودند وقتی ابراهیم (ع) آفریده شد، نوری در کنار عرش دید سوال کرد، این نور چیست؟ پیام آمد : نور محمد (ص). نوری در کنارش دید. باز سوال کرد پیام آمد : نور علی (ع) است و سه نور دیگر، فاطمه (س)، حسن (ع) و حسین (ع) و نه نور دیگر فرزندان امام حسین (ع) هستند. ابراهیم (ع) گفت : خدایا مرا از شیعیان امیرالمومنین قرار ده. و این آیه نازل شد: ان من شیعته لابراهیم.

آيا به آيات قرآن نمى‏ انديشند يا [مگر] بر دل هايشان قفلهايى نهاده شده است؟
سوره محمد(ص)/ آیه 24
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط مریم گلی ، hamed ، safirashgh ، seyedebrahim ، محبوبه ، یاسین تبریزی نژاد ، شادی زهرا ، راد ، alialaie
۱۴ آبان ۱۳۹۰, ۱۱:۴۷ صبح (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۴ آبان ۱۳۹۰ ۱۱:۵۳ صبح، توسط هُدهُد صبا.)
ارسال: #4
Rainbow RE: تدبر در قرآن
«پیروزی»
سوره مبارکه
بقره
آیه شریفه
286
رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَآ أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
معنی:
پروردگارا مجازاتی که تحمل آن را نداریم بر ما مپسند، از ما درگذر و بیامرز ما را در رحمت خود قرار ده تو سرپرست مائی، پس ما را بر گروه کافران پیروز گردان.
پیام آیه:
آداب دعا این است که ابتدا به ناتوانی خود اقرار کنیم. سپس به عظمت خداوند گواهی دهیم و آن گاه درخواست خود را مطرح کنیم. پیروزی اسلام بر کفر، خواسته ی دائمی مومنان است.

آيا به آيات قرآن نمى‏ انديشند يا [مگر] بر دل هايشان قفلهايى نهاده شده است؟
سوره محمد(ص)/ آیه 24
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط hamed ، safirashgh ، یاسین تبریزی نژاد ، شادی زهرا ، راد ، alialaie
۲۱ آبان ۱۳۹۰, ۰۱:۱۰ صبح (آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۱ آبان ۱۳۹۰ ۰۱:۱۱ صبح، توسط فاطمه گل.)
ارسال: #5
RE: تدبر در قرآن
(لو انزلنا هذا القر ان علی جبل لرایته خاشعا متصدعا من خشیه الله و تلک الامثال نضربها للناس لعلهم یتفکرون )(و اگر ما این قرآن را بر کوهی نازل کرده بودیم ، مسلما او را می دیدی که خاشع گشته و از ترس خدا متلاشی می شود، این مثلهایی است که ما برای مردم می زنیم تا شاید تفکر کنند)منظور آیه شریفه ، تعظیم امر قرآن است ، به جهت اشتمال بر معارف حقیقی و اصول شرایع و عبرتها و مواعظ و وعد و وعیدهایی که در آن است و نیز به جهت اینکه کلام خدا عظیم است ، می فرماید: اگر ممکن بود که این قرآن بر یک کوه ، با همه غلظت وسختی که دارد، نازل شود، قطعا می دیدی که کوه با آنهمه صلابت و غلظت و بزرگی ومقاومتی که دارد، از ترس خدا متأثر و متلاشی می شد، ووقتی حال کوه در برابر قرآن چنین است ، انسان اشرف مخلوقات سزاوارتر از آنست و باید وقتی که قرآن بر اوتلاوت می شود، یا خودش آن را مطالعه می کند، قلبش خاشع گردد، پس انسانهایی که نه تنها در برابر قرآن خاشع نمی شوند، بلکه از در مخالفت و انکار آن بر می آیند قلبهایشان از کوه هم سختر و نفوذ ناپذیرتر است .و در آخر می فرماید این مثل و سایر امثالی که ما برای مردم می زنیم به جهت آنست که قوه تفکرشان به کار بیافتد و بیاندیشند که چنین قرآنی شایسته است که در آن تدبرشود، و در نتیجه به هدایتی که از طریق عبودیت مطرح نموده ، هدایت بیابند وبه کمال سعادت برسند. [ نظرات / امتیازها ]

خدایا دستانم خالی اند و دلم غرق در آرزوها ، یا دستانم را توانا کن یا دلم را از آرزوهای دست نیافتنی خالی کن
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط منتظر ، مریم گلی ، هُدهُد صبا ، hamed ، safirashgh ، seyedebrahim ، محبوبه ، یاسین تبریزی نژاد ، شادی زهرا ، راد ، alialaie
۲۶ آبان ۱۳۹۰, ۰۱:۱۶ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۶ آبان ۱۳۹۰ ۰۱:۱۷ عصر، توسط هُدهُد صبا.)
ارسال: #6
Heart RE: تدبر در قرآن
«وعده ی الهی»

Roseسوره مبارکه
نور Rose

آیه شریفه

55
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُم فِي الْأَرْضِ
معنی:
خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دهند وعده می دهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد.
پیام آیه:
امام صادق (ع) فرمودند: « این آیه درباره ی حضرت بقیه الله (عج) و یارانش است.» جابر گوید پیامبر فرمودند « جانشینان من هم چون یاران موسی (ع) دوازده نفرند» سپس حضرت، امامان را نام بردند و فرمودند «فرزند حسن (ع) غایب می شود و سپس این آیه را تلاوت فرمودند»

آيا به آيات قرآن نمى‏ انديشند يا [مگر] بر دل هايشان قفلهايى نهاده شده است؟
سوره محمد(ص)/ آیه 24
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط hamed ، safirashgh ، مریم گلی ، یاسین تبریزی نژاد ، شادی زهرا ، راد ، alialaie
۲۷ آبان ۱۳۹۰, ۰۸:۰۵ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۷ آبان ۱۳۹۰ ۰۸:۰۶ عصر، توسط safirashgh.)
ارسال: #7
RE: تدبر در قرآن
بسم الله الرحمن الرحیم .

باتشکر و سپاس بانو اجرکم عندالله . در ابتدا از طرف خودتان به خودمان تبریک می گوییم بابت "نامبر وان "شدنمان .

خوشمان می آید اصطلاحاتمان کابرد پیدا کرده اند.

در حاشیه : مراقب باشید زمان امتحان چیز خورتان نکنیم. و از غیبت تان بهره برده و بالاتر از بیست شویم .

ستاد دانشجویان دانش گریز

بسم الله الرحمن الرحیم
حسبنا الله و نعم الوکیل ... آل عمران 173...پشت و پناه ما خداست و چه پشت و پناه خوبی.
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط یاسین تبریزی نژاد ، شادی زهرا ، راد
۲۷ آبان ۱۳۹۰, ۰۸:۳۳ عصر
ارسال: #8
RE: تدبر در قرآن
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام

نکته ای جالب در مورد اسامی سوره ها
اسامی سوره ها مانند تعداد آیات هر سوره توقیفی است ، و با صلاحدید شخص پیامبر نام گذاری شده است . بیشتر سوره ها یک نام دارد و برخی دو یا چند نام . این نام گذاری ها ، طبق شیوه عرب با کوچک ترین مناسبت انجام می گرفته است.چندتا از سوره ها و وجوه تسیمه اونها:

بقره - استعمال لفظ بقره و سخن گفتن درباره آن فقط در این سوره بوده است ، گر چه لفظ « البقر » در سوره انعام ( آیه 144 و 146 ) و لفظ « بقرات » در سوره یوسف ( آیه 43 و 46 ) آمده است ولی با آن تفصیلی که در سوره بقره درباره آن سخن گفته شده ، در آنها مطلبی نیامده
آل عمران - لفظ « آل عمران » فقط دو بار در این سوره ( آیه 33 و 35 ) آمده است و در جای دیگرقرآن نیست .
نساء - در هفده آیه از این سوره احکام نساء به تفصیل آمده است .
مائده - فقط در این سوره ( آیه 112 و 114 ) لفظ « مائده » آمده است و در جای دیگر قرآن ذکرنشده است .
انعام - در شش آیه از این سوره بیش از سایر سوره ها درباره انعام سخن گفته شده است .
اعراف - فقط در این سوره ( آیه 46 و 48 ) لفظ « اعراف » دو بار آمده است .
انفال - فقط در این سوره ( آیه 1 ) لفظ « انفال » دو بار آمده است .
برائت - درباره برائت از مشرکین گفته شده است و در جای دیگر قرآن بدین صورت مطلبی نیامده است .
یونس - تنها سوره ای است در قرآن که از حالات حضرت یونس سخن به میان آمده است .
هود - فقط در این سوره درباره حضرت هود سخن گفته شده است .
یوسف - در این سوره بیست و پنج بار نام مبارک این پیامبر تکرار شده است .
رعد - تنها سوره ای ( آیه 13 ) است که از تسبیح رعد سخن گفته شده است و در سوره بقره ( آیه 19 ) از رعد فقط نامی برده شده است

یک امروز است ما را نقد ایام
بر آن هم اعتمادی نیست تا شام
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط مریم گلی ، safirashgh ، هُدهُد صبا ، hamed ، یاسین تبریزی نژاد ، شادی زهرا ، راد ، alialaie
۹ آذر ۱۳۹۰, ۰۶:۴۱ عصر
ارسال: #9
Star RE: تدبر در قرآن

*بزرگواری*



سوره مبارکه
نور



آیه شریفه
22
وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ

معنای آیه:
دیگران را ببخشید و به آنها محبت و احسان کنید، مگر دوست ندارید که خدا هم خطاهای شما را ببخشاید؟!

پیام آیه:
همه ی عالم جلوه ی رحمت خداست و پیامبرش را ( رحمه العالمین) نامید. پیروان آن حضرت نیز باید پیام آور رحمت باشند.

آيا به آيات قرآن نمى‏ انديشند يا [مگر] بر دل هايشان قفلهايى نهاده شده است؟
سوره محمد(ص)/ آیه 24
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط مریم گلی ، منتظر ، یاسین تبریزی نژاد ، شادی زهرا ، راد ، alialaie
۱۰ آذر ۱۳۹۰, ۰۷:۱۳ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۰ آذر ۱۳۹۰ ۰۷:۱۵ عصر، توسط هُدهُد صبا.)
ارسال: #10
RE: تدبر در قرآن

بخشش

سوره مبارکه
بقره

آیه شریفه
254
mall">يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَنفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ يَوْمٌ لاَّ بَيْعٌ فِيهِ وَلاَ خُلَّةٌ وَلاَ شَفَاعَةٌ

معنای آیه:
ای کسانی که ایمان آورده اید از آنچه به شما روزی دادیم انفاق کنید پیش از آنکه روزی رسد که خرید و فروش در آن نیست و دوستی و شفاعت هم نیست........

پیام آیه:
ایمان به خدا و قیامت، عامل حضور در همه ی کارهای خبر است. از جمله بخشندگی. امام علی (ع) فرمودند: « دنیا تجارت خانه ی دوستان خداست. یعنی دوستان خدا با بخشندگی و کارهای خیر، آخرت خود را آباد می کنند اما دیگران دنیا را برای دنیا می خواهند.

آيا به آيات قرآن نمى‏ انديشند يا [مگر] بر دل هايشان قفلهايى نهاده شده است؟
سوره محمد(ص)/ آیه 24
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط hamed ، منتظر ، مریم گلی ، یاسین تبریزی نژاد ، شادی زهرا ، راد ، alialaie ، ataa2
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا