تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید
پنج تن و فلسفه آفرینش - نسخه قابل چاپ

+- تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید (http://forum.ghorany.com)
+-- انجمن: عصمت و طهارت (/forum-30.html)
+--- انجمن: ائمه اطهار (/forum-33.html)
+--- موضوع: پنج تن و فلسفه آفرینش (/thread-2356.html)



پنج تن و فلسفه آفرینش - nilforoosh - ۳۱ خرداد ۱۳۹۲ ۱۲:۰۴ عصر

RoseRoseRose بسم الله الرحمن الرحیم
در حدیث شریف کساء میخوانیم:

فَقالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ يا مَلاَّئِكَتى وَيا سُكّانَ سَماواتى اِنّى ما خَلَقْتُ سَماَّءً مَبْنِيَّةً


پس خداى عزوجل فرمود: اى فرشتگان من و اى ساكنان آسمانهايم براستى كه من نيافريدم آسمان بنا شده

وَلا اَرْضاً مَدْحِيَّةً وَلا قَمَراً مُنيراً وَلا شَمْساً مُضِيَّئَةً وَلا فَلَكاً يَدُورُ

و نه زمين گسترده و نه ماه تابان و نه مهر درخشان و نه فلك چرخان

وَلا بَحْراً يَجْرى وَلا فُلْكاً يَسْرى اِلاّ فى مَحَبَّةِ هؤُلاَّءِالْخَمْسَةِ الَّذينَ هُمْ تَحْتَ الْكِساَّءِ

و نه درياى روان و نه كشتى در جريان را مگر بخاطر دوستى اين پنج تن اينان كه در زير كسايند.

Rose
جال یک سوال مطرح میشود. اگر همه آنچه خدا خود بیان کرده به خاطر محبت این پنج نفر بوده و منظور خدا همه آفرینش نبوده و ما محلی از اعراب نداریم پس ما طفیلی آفرینش هستیم. پس بدا به حال ما از بد بختی



RE: پنج تن و فلسفه آفرینش - boshra - ۱۶ تير ۱۳۹۲ ۰۹:۴۴ عصر

"عن اللّه تبارك و تعالي : يا أحمد، لولاك لما خلقتُ الافلاك و لولا عليٌ لما خلقتُك و لو لا فاطمه لما خلقتكما؛(۱) أي احمد، اگر تو نبودي ، افلاك را خلق نمي كردم ، و اگر علي نبود، تورا خلق نمي كردم و اگر فاطمه نبود، شما را خلق نمي كردم "
توجيه اين حديث قدسي (البته حديث به اين عبارت در كتب معتبر نيامده) اين است كه فلسفه آفرينش ، رسيدن فيض و رحمت كامل به موجودات است . و تنها انسان كامل است كه شايستگي در يافت كامل ترين فيض الهي را دارد. از آن جاي كه وجود مقدس فاطمه (س ) سر چشمه و منشأ وجود يازده امام معصوم (ع ) است ، در اين حديث قدسي محور قرار گرفته است ، يعني اگر فاطمه (س ) نبود، هدف از خلقت كه وجود انسان كامل و خليفه و حجت الهي روي زمين تا ابد است حاصل نمي شد و اين به معني برتري حضرت زهرا (س ) از رسول اكرم (ص ) نمي باشد، بلكه بدين معني است كه ادامة انوار مقدس معصومين (ع ) به وسيلة دخت گرامي پيامبر اسلام (ص ) است .


به عبارت ديگر: هدف آفرينش، انوار پاك چهارده معصوم (ع ) است و همه اين بزرگواران نَفس و نور واحد هستند، چنان كه در آية مباهله ،(۲) خدا از علي (ع ) به عنوان نفس نبي (ص ) ياد كرده است . رسول خدا (ص ) فرمود: "خدا من ، علي ، فاطمه ، حسن و حسين را از يك نور آفريد".(۳) ليكن چون فاطمه واسطة فيض يازده اختر آسمان ولايت و امامت است ، خدا خطاب به حضرت محمد (ص ) فرمود : "اگر فاطمه نبود، شما را خلق نمي كردم" زيرا آن جريان نور مقدس پيامبر از طريق فاطمه ادامه يافته و تا قيام قيامت بر قرار و ثابت است . همان گونه كه به لحاظ اين كه فاطمه (س ) و حدت بخش انوار پاك و مركز دايرة وجود است ، در حديث كسا محور پنج تن (ع ) واقع شده است: "هم فاطمة و أبوها و بعلها و بنوها".(۴)

--------------------------------------------------------------------------------
پى نوشت ها:

۱. احمد رحماني همداني ، فاطمة بهجة قلب المصطفي ، ص ۹، به نقل از كشف اللئالي ، صاحب بن عبدالوهاب بن العرندس .
۲. آل عمران (۳) آيه ۶۱.
۳. بحارالانوار، ج ۲۷، ص ۱۳۱، حديث ۱۲۲.
۴. مفاتيح الجنان ، ص ۱۲۱۱.



برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی حدیث شیعه


RE: پنج تن و فلسفه آفرینش - nilforoosh - ۲۷ تير ۱۳۹۲ ۰۳:۰۰ عصر

Rose در اینکه پنح تن و یا چهارده معصوم مجور آفرینش هستند شکی نیست. ولی حرف من این است آفرینش خدا ارزشمند است. یعنی فلان سیاه پوست بومی در فلان جزیره دور افتاده جزء اهداف آفرینش خداست و اگر او نبود آفرینش ناقص بود. حرف این است که همه انسانها ارزش دارند و تکیه روی ارزشمند بودن چند نفر خاص (که خودم شخصا ارادت بی حدی به انها دارم) و ارزش ندادن به بقیه انسانها موجب این وضع برای دنیای اسلام و شیعیان میشود. اگر انسانها بدانند که هویت آنها الهی است قدر ارزش خود را داشته و به راحتی دست به گناه نمیزنند. چرا غرب به تفسیر خود پیشرفت کرده چون اصالت انسان حفظ شده و هر شخص هویت دارد. پس دست به گریبان نباشید اگر امام یاران معدودی از بین شیعیان انتخاب کرد.


RE: پنج تن و فلسفه آفرینش - هُدهُد صبا - ۲۱ آبان ۱۳۹۲ ۰۶:۵۱ عصر

يه مطلب خوندم شايد اينجا مناسب باشه بگم
اقاي حاج اسماعيل دولابي تعبير زيبايي دارن و ميگن ائمه مثل تنه اصلي درخت ميمانند و شيعيانشان مثل شاخه هاي درخت

و هر كه از اين طوبي محبت بيشتر بهره برد و خود را شبيه تر در عمل و رفتار به ائمه گرداند، به همان ميزان به سرچشمه و تنه درخت نزديكتر است.