تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید

نسخه کامل: برده داری در اسلام حرام نیست ؟!
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2
بسمه الله

سلام

قانع کننده بود...

البته با این شرایط که تحت هیچ شرایطی در جامعه ی امروز این روال ادامه پیدا نکند چون به قول شما "

مسائل مرتبط با هر جامعه ای را باید در همان فرهنگ و رسوم و در همان وضعیت خاص زمانی و مکانی مورد توجه قرار داد.

التماس دعا

یا علی
(۲۹ دي ۱۳۸۹ ۰۹:۳۸ عصر)adam نوشته: [ -> ]بسمه الله

مشکات عزیز سلام باز هم ممنون ... خیلی خوب بود اما ...!!

من قانع نشدم که این دلایل باعث بشود استفاده ی جنسی بدون رضایت این زنان صورت گیرد!

بر فرض در جنگی مثل جنگ عراق و ایران و یا جنگ هایی که بین دو گروه که هر دو مدعی پیروی از اسلامند صورت می گیرد فرض کنیم گروهی که حق با آنان است در جنگ موفق نشوند و این مجوزیست برای این که زنان و کودکان آنها را به کنیزی ببرند و از آنها استفاده ی جنسی کنند ؟

علی علی


mall">سلام
جناب/سركار Adam ميدونم كه گفتيد قانع شديد ولي شايد پاسخ به اين مصداق هم خالي از لطف نباشه.

كارشناس سايت پرس و جو:
آنچه در مورد بررسي مسائل در وضعيت خاص فرهنگي و فكري خود بيان شد، به جنبه ثانوي بودن اصل مسئله ارتداد مربوط نمي شد؛
بلكه اشاره به پذيرش روحي و رواني برخي از احكام بود و اين كه نفس اين رفتارها مانند به كنيزي گرفتن و رابطه جنسي داشتن
با فردي كه در ديار كفر احياناً همسر و فرزند داشت را بايد در همان موقعيت خاص ديد تا پذيرش اين امر براي افراد روشن تر گردد.
اما در مورد وضعيت كنوني اين مسئله، باید گفت كه به هيچ وجه اين گونه نيست و در جنگ بين دو كشور مسلمان، نتيجه هيچ گاه به برده و كنيز شدن اسيران منتهي نمي شود.
اصولاً بر اساس منابع فقهي ما، شرط اصلی بردگان در این مورد، كفر اصلی اسیر است؛ اعم از كافر حربی و اهل كتاب بودن، مادامی كه اين كافر معاهد، مستأمن یا وفادار به ذمه نباشند.
بنابراین، مسلمان از این طریق و با اسارت در جنگ، به هيچ وجه مملوك نمی شود. (1)
در نتيجه، همه اسيران در اين جنگ، اعم از زن و مرد و كودك، در حكم اسير جنگي محسوب مي شوند
و حاكم مسلمين بايد در مورد آزادي مطلق يا مشروط آنان تصميم بگيرد يا هر نوع برخورد شرعي كه منطبق بر دستورات ديني است، در مورد آنان اجرا نمايد.

پي نوشت:
1. نجفى، محمد حسن، جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام،‏ ج 21، ص 120- 128، دار إحياء التراث العربي، بيروت، لبنان،‏ بي تا
سلام
اين پست رو كامل خوندم و كلي مطلب ياد گرفتم واقعا دست مريزاد! مشكات عزيز خيلي ممنون سياق و محتوي پاسخ ها تون خيلي عالي بود لطفا اگه فرصت داريد فلسفه تشريع ازدواج موقت در اسلام رو هم همينطوري توضيح بديد. و بيان بفرماييد كه آيا واقعا در ازدواج موقت حق زن ناديده گرفته نشده است؟ علت مخالفت 99 درصدي زنان جامعه با ترويج و فرهنگ سازي متعه چيه؟ شايد بهتر باشه يه پست جديد درباره اين موضوع ايجاد كنيد.
سلام Shahed گرامي
ممنونم، شما لطف داريد Rose
من كه به شخصه چيزي در چنته ندارم، همشون پاسخ هاي كارشناسان حوزه ديني هستن
معمولاً پاسخ هاي خوب و قانع كننده اي ميدن ولي اكثراً با تأخير
سوالات شما در اين بخش و نافله ها را ازشون سوال كردم ولي هنوز جوابي نگرفتم
به محض اينكه پاسخشون رو دريافت كردم توي تالار قرار ميدم
التماس دعا
(۲۵ بهمن ۱۳۸۹ ۱۲:۴۴ صبح)shahed نوشته: [ -> ]سلام
اين پست رو كامل خوندم و كلي مطلب ياد گرفتم واقعا دست مريزاد! مشكات عزيز خيلي ممنون سياق و محتوي پاسخ ها تون خيلي عالي بود لطفا اگه فرصت داريد فلسفه تشريع ازدواج موقت در اسلام رو هم همينطوري توضيح بديد. و بيان بفرماييد كه آيا واقعا در ازدواج موقت حق زن ناديده گرفته نشده است؟ علت مخالفت 99 درصدي زنان جامعه با ترويج و فرهنگ سازي متعه چيه؟ شايد بهتر باشه يه پست جديد درباره اين موضوع ايجاد كنيد.


سلام.
موضوع پيشنهادي شما ايجاد شد: فلسفه تشريع ازدواج موقت در اسلام
باسلام من هم یک سوال در رابطه با غلام و کنیز در اسلام دارم . نحوه عمل امامان و معصومین در این رابطه چیست ؟ چون ظاهرا آنها نیز در منزلشان کنیز و غلام وجود داشته است.
با سلام sz 1390/9/15
اینکه گفته می شود مجاز بودن برده داری در اسلام بدلیل رعایت حال و معیشت آنها بوده درست بنظر نمی رسد. چرا که خیلی از آنها برای آزادی خود تلاش می کرده اند. و برده ها در صورت آزادی از گرسنگی نمی مردند بلکه حداقل این بود بجایی که در آن می زیسته اند ، برمی گشتند.
اما اینکه چرا در قرآن برده داری مجاز شده ، اینکه اگر این برده ها در حوزه اسلامی خرید و فروش نمی شدند ، به سایر کشورهایی که تحت حکومت اسلامی نبودند فروخته می شدند و امکان آشنایی آنها با اسلام یا برخورد مناسبتر با آنها و آزادی آنها فراهم نمی شد.از طرفی مشخص است که حکومت اسلامی پول کافی برای آزادی همه این برده ها را نداشته است. و درصورت ممنوع شدن آنهم انگیزه کافی برای خرید و آزادی برده ها توسط مسلمین بوجود نمی آمد.
از طرفی معلوم نبوده که برده داری چه زمانی از بین می رود ، بنابراین قرآن هم نمی توانسته بگوید که برده داری تا فلان تاریخ مجاز است واز آن به بعد ممنوع. قطعا اگر امروزه قرآن نازل می شد ، برده داری هم در آن حرام بود.
بنابر این مشخص است که مجاز بودن برده داری در آن دوران یک انتخاب اجباری بین بد وبدتر بوده است و سپس با توصیه به برخورد انسانی و صواب دانسته شدن آزادی آنها زمینه آزادی آنها فراهم شده است.
روزی حضرت زهرا به علت خستگی ناشی از کارهای روزانه تقاضای کنیزی را
از حضرت محمد کردند.آن حضرت درجواب گفتن گرسنگان زیادی در خانه خدا
هستند و تا زمانیکه آنها هستند چنین کاری جایز نیست و سپس تسبیحات
معروف حضرت زهرا را به دخترشان جهت قوت قلب آموختن.
صفحه‌ها: 1 2
لینک مرجع