تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید

نسخه کامل: حجاب از نگاه دیگران
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2 3
سلام
در این قسمت می خوام نظر چند نفر از اندیشمندان در جهان رو در مورد حجاب بزارم.

چارلی چاپلین(بازیگر معروف کمدی) در نامه ای به دخترش می نویسد:
دخترم هیچکس و هیچ چیز دیگر را در این جهان نمی توان یافت که شایسته آن با شد که دختری ناخن پای خود را به خاطر آن عریان کند... برهنگی بیماری عصر ماست به گمان من تن عریان تو باید از آن کسی باشد که روح عریانش از آن توست.

_البته معلوم نیست نگاه پسران نامحرم در خیابون ها چقدر ارزش داره که بعضی از دخترای جامعه ما حاضرند تمام بدن خودشون روعریان کنند_.
سلام
عذر خواهی می کنم برای اینکه اینقدر فاصله افتاد بین مطلبم راستش در گیر دانشگاه شدم آخه ترم اولی هستم.حالا برای جبران، نظر سه تن از شخصیت های خارجی رو در مورد حجاب میزارم.امیدوارم مورد توجه دوستان قرار بگیره.

وندی شلیت(فارغ التحصیل فلسفه از آمریکا):
زنان پاک دامن علاوه بر زیبایی درونی از زیبایی بیرونی و عینی بیشتری نبت به بقیه زنان برخوردار هستند. افرادی که در برابر غریبه ها تقریبا برهنه هستند چیزی برای نشان دادن به محبوب خود باقی نمی گذارند.
گمان نمی کنم در دورانی زندگی می کنیم که در زن شرم و حیا و جود ندارد ... فقط موضوع مناسب را اشتباه گرفته ایم. از سیگار کشیدن خجالت می کشیم ولی از لباس های نازک دختران جوان خجالت نمی کشیم.
بدیهی است و قتی اجازه دادیم هر کاری آزاد باشد آزار جنسی مزاحمت ها و تجاوز به عنف هم افزایش پیدا می کند جامعه ای که علیه شرم و حیا اعلام جنگ کرده دشمن زنان است.
شا چی فکر می کنید در جامعه ما که تقریبا هیچ کس از سیگار کشدن خجالت نمی کشه و دادن دود سیگار رو به خورد دیگران حق الناس حساب نمی کنه حتی بسیاری از جوون ها از سیگار کشیدن جلوی والدین خودشون هیچ شرم نمی کنن از لباس های نازک ناموسشون خجالت می کشن؟؟؟!!!!!!!!!!!

برتراند راسل
بسیاری از نظریات اودر مورد حجاب در کتاب مسئله حجاب استاد شهید مطهری نقل شده می گوید:
از لحاظ هنر مایه تاسف است که به آسانی بتوان به زنان دست یافت و خیلی بهتر است که وصال زنان دشوار تر باشد بدون آنکه غیر ممکن گردد.

آلفرد هیچکاک (کارگردان):
من معتقدم زن با ید مانند فیلمی پر هیجان و پر آنتریک باشد بدین معنی که ماهیت خود را کمتر نشان دهد و بگذارد مرد برای کشف آنها به خود زحمت دهد.
سلام جناب منتظر:

به به ، خیلی تبریک میگم . ان شاء ا... در تمامی مراحل زندگی موفق باشید .

SmileSmileSmile
سلام
ماهاتما گاندی(رهبر انقلاب هند) می گوید:
زن با این که به ظاهر در صدد آزادی برصدد ولی در واقع وسیله هوسرانی های مرد قرار گرفت . من ترجیح می دهم نسل انسان نابود شود و با تبدیل زن ویا ظریف ترین مخلوق الهی به یک وسیله عیاشی و شهوترانی مرد از هر حیوانی پست تر گردد.
مادام که در اجتماع و جود زن وقف لذت بخشیدن به مرد است ما همه به نام مرد بایدسر از شرم به زیر افکنیم.
سلام
تولستوی(نویسنده و فیلسوف روسی) در مورد حجاب گفه است:
مسبب ازدیاد طلاق در اروپا تمدن فساد و اختلاط جنسی و (و نبود حجاب) است که زن به واسطه معاشرت با مردی که موافق میل اوست از زوج اولی بی میل می گردد و محبت صادقانه که اساس رابطه عائله است در اروپا نادر است.

(خیلی بی ربطه ولی یه نکته ای به نظرم رسید که چرا بعضی ها فکر می کنن که خواهر زن برای آقایون حکم همون خواهر، و برادر شوهر برای خانم ها حکم برادر رو داره البته نه اینکه این طور نیست چون همه ی ما برادر و خواهر های دینی هستیم ولی محرم نیستیم که رابطه ی خیلی آزادی داشته باشیم خیلی راحت بگیم، بخندیم، دست بدیم و... نمی دونم چرا ولی یکدفعه این مطلب به ذهنم رسید)
سلام
ژان ژاک روسو(فیلسوف فرانسوی)در کتاب مشهور امیل می نویسد:
شبیه شدن زنان به مردان، باعث تسلط مردان بر آنها می شود.
همچنین ویل دورانت(مورخ معروف):
زنان دریافتند که دست و دلبازی مایه طعن و تحقیر است و این امر را به دختران خود یاد دادند.
عفت زن را توتنا می سازد که با جست و جوی بیشتر عاشق خود را یعنی کسی را که افتخار پدری فرزندان او را خواهد داشت برگزیند.
و ویکتور هوگو(نویسنده معروف)میگوید:
اصولا زن ، عفیف، زیبا و دلپسند است،وجاهت توام با وقار و عفت به زن قدرتی می دهد که قوی ترین مردان را یارای مقاومت در برابر او نیست و مردان را به خضوع و تعظیم در مقابل زن وا می دارد.
پایان
التماس دعا
حجاب یه نوع ارزش قائل شدن برای حریم شخصی آدم هاست.
شاید بشه گفت حجاب یه نوع احترام قائل شدن به حریم شخصی دیگران باشه، آخه رعایت حجاب (بیشتر برای خانم ها) باعث میشه حق الناس به گردنت نیفته!
تحریک جوون های مردم با بد پوششی، قهقه های بلند، نگاه های عجیب و غریب، لبخند های بی جا، تعرف های الکی موقع وارد شدن به کلاس یا جای دیگه و...
یه دختر باید خیلی مواظب رفتار خودش باشه!
اظهار تاسف آیت الله صافی از وضعیت حجاب
متأسفانه در جامعه‌ی امروز اختلاط بین زن و مرد و محرم و نامحرم آنقدر زیاد شده است که موجب بسیاری از مفاسد و کارهای خلاف است که نمی‌توان به آنها اشاره نمود.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حضرت آیت الله صافی در ابتدای درس خارج فقه در مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) قم، با اشاره به ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه (س)،گفتند: وظیفه‌ شیعیان در این ایام، شناخت واقعی حضرت زهرا (علیها السلام) می‌باشد.

معظم له، حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) را الگویی کامل برای بشر دانسته و افزودند: اگر ما بخواهیم الگویی برای بهتر زندگی کردن به دنیا ارائه دهیم؛ باید سیره‌ی رفتاری آن حضرت را برای جهانیان بازگو کنیم؛ زیرا حضرت زهرا (سلام الله علیها) نه تنها برای زن‌های جهان، بلکه الگو و اسوه‌ی بشریت می‌باشند.

*ویژگی‌های حضرت زهر(س) را برای جهانیان بیان کنیم

ایشان با برشمردن بعضی از ویژگی‌های رفتاری، اخلاقی و معنوی ام الائمه(س)، اظهار داشتند: زهد و پارسایی و قناعت در زندگی ایشان که نمونه‌های زیادی را در تاریخ نقل می‌کنند، برای جهانیان درس و آموزنده است؛ براین اساس اگر خانواده‌ها تنها به همین ویژگی آن حضرت تأسی کنند، بسیاری از مشکلات آنان برطرف می‌شود.

حضرت آیت الله صافی در ادامه به ایثار و فداکاری آن حضرت و اعراض و دوری از مظاهر و زرق و برق دنیا اشاره کرده و گفتند: حضرت فاطمه (علیها السلام) تمام مظاهر فریبنده را کنار گذاشتند و فقط به فکر زندگی سالم و سعادتمند در پرتو احکام اسلام و اخلاق و معنویت بودند.

معظم له ادامه دادند: یکی از مهمترین شاخصه های‌ زیبایی زندگی آن حضرت، عبادت، بندگی و اخلاص و توجه به خداوند عالمیان بود؛ به طوری که آن بانوی بزرگوار در اوج عبودیت و فقط خدا را در نظر داشتند و همه‌ی کارهای زندگی خود را رنگ و بوی خدایی داده بودند .

ایشان به ابعاد مختلف زندگی آن حضرت اشاره کردند و هر کدام را درسی برای نسل جوان دانسته وافزودند: در ازدواج ایشان با امیرالمومنین (علیه السلام) آنقدر درس نهفته است که وظیفه‌ی ما دوستداران اهل بیت(ع) است که آنها را برای مردم بیان کنیم.

*جامعه، باید جامعه فاطمی باشد

این مرجع تقلید تصریح کردند: اگر جامعه ما، جامعه‌ا‌ی زهرایی و جامعه‌ای فاطمی باشد، بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد.

ایشان با بیان این که حضرت زهرا (سلام الله علیها) در برابر امر و فرمان خداوند تسلیم بودند، اظهار داشتند: این کلام ایشان معروف و مشهور است و باید همیشه برای مردم تکرار شود که «بهترین حالت برای زنان آن است که مرد نامحرم او را نبیند و او هم مرد نامحرم را نبیند.»، متأسفانه در جامعه‌ی امروز اختلاط بین زن و مرد و محرم و نامحرم آنقدر زیاد شده است که موجب بسیاری از مفاسد و کارهای خلاف است که نمی‌توان به آنها اشاره نمود.

*خطبه حضرت زهرا(س)، دلیل حقانیت شیعه

معظم له در ادامه به خطبه‌ی شریفه‌ی آن حضرت در مسجد مدینه اشاره کرده و ابراز داشتند: مواضع حضرت زهرا (علیها السلام) دلیل بر صحت مذهب تشیع است. همچنین خطبه‌ی آن حضرت به یقین یکی از معجزات است که در آن زمان حساس و شرایط خاص، آن را از پشت پرده برای مردم مدینه بیان فرمودند و فقط شخص آن حضرت می‌توانست آن را در آن روز القا کند و الا هیچ شخص دیگری به واسطه‌ وضعیت ناهنجار و اسفناکی که بعد از رحلت پیامبر عالیقدر اسلام پیش آورده بودند، نمی‌توانست آن را بیان نماید.

حضرت آیت الله صافی از همه‌ دانشمندان، علما، بزرگان و فضلای عالم اسلام درخواست نمودند تا بیش از پیش به این خطبه‌ی شریفه توجه نمایند و کلمه به کلمه‌ی آن را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند، تا عالم اسلام از آن استفاده نماید.



گزیده ای سخنرانی حاج آقا پناهیان :
نشست اهالی قلم با موضوع حجاب و عفاف که در خانه اهل قلم برگزار شد،

- حجاب با این که پدیده‌ای است که هیچ وقت از مقابل دیدگان ما غایب نمی‌شود اما در طول چند سال گذشته بسیار غریب مانده و به خوبی به این مفهوم پرداخته نشده است.

- وقتی کشوری مثل فرانسه به خاطر روسری یک دانش‌آموز قانون اساسی خود را که بر پوشش آزاد افراد تأکید دارد زیر پا گذاشته و حجاب را در مدارس ممنوع اعلام می‌کند این نشانه‌ای از تلاش دشمنان برای حذف حجاب است.

- هم‌اکنون مبنایی بسیار کلی برای حجاب در جامعه وجود دارد و بسیاری از افراد می‌گویند ما بنده خدا هستیم و باید دستورات او را بپذیریم پس حجاب را هم به دلیل اینکه جزو دستورات الهی است می‌پذیریم. این تفکر اگر چه درست است اما قدرت انگیزه‌سازی برای ایجاد تمایل در افراد به سوی حجاب را ندارد.

- مبنای حجاب باید علاوه بر سامان دادن به این موضوع بسیاری از رفتارهای پیرامون حجاب را تحت تأثیر قرار دهد چرا که این موضوع موجب می‌شود حجاب در اندیشه جامعه مستحکم‌تر شود؛ فاصله مبنای حجاب باید با فرهنگ که برهنگی و بی‌حیایی را ترویج می‌دهد زیاد بوده و در واقع نقطه مقابل آن باشد.

- تا زمانی که در زمینه حجاب با غرب شاخ به شاخ نشویم کارمان درست پیش نمی‌رود، باید به این نکته توجه داشت که نمی‌توان با مبنای فرهنگ غرب کنار آمد. افرادی که تلاش کرده‌اند از طریق مماشات با فرهنگ غرب کنار بیایند کار اسلام را عقب انداخته و در آن خدشه ایجاد کرده‌اند.

- انسان آفریده شده است تا در این دنیا با دوست‌ داشتنی‌هایش مقابله کند، خداوند در قرآن می‌فرماید ای انسان تو در حرکتی که به سوی خدا داری زجر می‌کشی آنگاه خداوند را ملاقات خواهی کرد اما بسیاری از افراد برای فرار از این زجر گناه می‌کنند.

- زجر در این دنیا یعنی انسان از دوست‌داشتنی‌هایی که وجود دارد دست بکشد؛ زن و مرد ممکن است از بی‌حجابی لذت ببرند و این لذت از همان موارد ممنوع است. باید توجه داشت که مبنای ما در حجاب مبارزه با هوای نفس است.

- هم‌اکنون حجاب در جامعه به صورت انفعالی تعریف می‌شود. اما باید توجه داشت که تعریف فعالانه از حجاب در جوانان تأثیرگذارتر است. زمانی که به افراد جامعه می‌گوییم حجاب شما را از خطر مصون می‌دارد این موضوع برای آنهایی قابل درک است که از عقل احتیاط‌گر برخوردار بوده و در جامعه‌ای اثر دارد که هر فردی بتواند ضرر بی‌حجابی را درک کند.

- در جامعه ما که دو جوان به دلیل بدحجابی یک دختر به او تعدی کرده و اعدام می‌شوند اما این دختر مجدد به بدحجابی خود ادامه می‌دهد نمی‌توان افراد را از ضررهای بدحجابی ترساند.

- برای جامعه‌ایی که شجاعت بدحجابی را به دختران جوان داده است و افراد بدحجاب با این عمل خود به جامعه تعدی کرده و مجازات نمی‌شوند باید سخن فعالانه از حجاب گفت.

- حجاب قبل از اینکه فرد را از خطری مصون بدارد علامت مهربانی او به دیگران است. زن محجبه افراد دیگر را به رقابت خانمانسوز نمی‌کشاند. چرا که هیچ زنی از آسیب این رقابت در امان نیست و ممکن است روزی خود در این رقابت حذف شود.

- بی‌حجابی را می‌توان با نامهربانی همتراز دانست و علت اینکه این موضوع در جامعه جا نیافتاده است به دلیل ضعف ما در تعریف حجاب است.

- خداوند مسئولیت کنترل ارتباط میان زن و مرد برعهده زنان قرار داده است، حجاب مظهر اقتدار زن و نشانه مدیریت او در ارتباط خود با نامحرمان است و اکثر مردان هواپرست و سلطه‌طلب زمانی که حجاب یک زن را مشاهده می‌کنند خشمگین می‌شوند.

- اگر تاکنون نهضت گرایش به حجاب تمام غرب را فرا نگرفته است به دلیل آن است که ما مسلمانان در توضیح فلسفه حجاب و معرفی آن به جهانیان کوتاهی کرده‌ایم.

منبع: فارس
صفحه‌ها: 1 2 3
لینک مرجع