تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید

نسخه کامل: صلوات
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2
پس از نماز صبح يا مغرب
امام رضا عليه السلام فرمود: هر كس پس از نماز صبح يا نماز مغرب ، پيش ‍ از آن كه برخيزد يا با كسى صحبت كند، بگويد:
ان الله و ملائكته يصلون على النبى يا ايها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما. اللهم صل على محمد النبى و ذريته خداوند صد حاجت او را برآورده مى سازد: هفتاد حاجت در دنيا و سى حاجت در آخرت .

(
ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ، ص 335.)


او را دريابم
رسول خدا - صلى الله عليه و آله - مى فرمايد:
هر كه در هر صبح ده مرتبه و در هر شام ده مرتبه بر من صلوات فرستد، من او را دريابم در وقتى كه محتاج به آن باشد.
آیا پیامبر اکرم(ص) فرمود، اگر زنی در جایی نشسته بود، مردان حق ندارند آن‌جا بنشینند، مگر آن‌که آن مکان کاملا سرد شود؟
در برخی منابع روایی، حدیثی با این مضمون وجود دارد: «إذا جلست المرأة مجلسا فقامت عنه، فلا یجلس فی مجلسها أحد حتی یبرد»؛
[1]
هرگاه زنی در مکانی نشسته و سپس از آن‌جا برخیزد، مردی در آن مکان ننشیند تا زمانی که آن‌جا سرد شود.
در این زمینه باید دانست که چنین روایاتی را نباید به صورت مستقل و جدا از دیگر آموزه‌های دینی تفسیر کرد؛ زیرا در دین مقدس اسلام، روابط بین زن و مرد بر پایۀ رعایت اصول اخلاقی بنا شده که مهم‌ترین اصل آن، رعایت عفت و پاک‌دامنی است. در همین راستا، از طرفی دستورات اجتناب ناپذیری؛ چون خودداری از زنا، رعایت برخی پوشش‌ها و ... ارائه شده است که زمان و مکان بر آن تأثیر گذار نیست و از طرف دیگر، توصیه‌هایی غیر الزامی جهت ایمن ماندن از هرگونه وسوسه‌های شیطانی نیز از سوی پیشوایان دینی مطرح شده است که می‌تواند با تغییر شرایط، تغییر یابد.
یکی از این توصیه‌ها همان چیزی است که در روایت فوق وجود دارد.
مطمئنا این حدیث به دلیل بی احترامی به شخصیت بانوان نیست، بلکه توصیه‌ای اخلاقی برای جلوگیری از ورود وسوسه‌های شیطانی در مردان است که البته این توصیه شاید ناظر به روابط اجتماعی زمان صدور حدیث باشد، بدین ترتیب که به دلیل محدودیت‌های موجود در روابط دو جنس مخالف و چون بانوان، کمتر در معرض دید مردان بوده و به همین دلیل نسبت به زمان ما، جذابیتی به مراتب بیشتر برای مردان داشتند، شاید همین مقدار از ارتباط نیز وسوسه‌هایی در آنها ایجاد می‌کرده که برای جلوگیری از آن، چنین توصیه‌ای صادر شده باشد. البته امروزه، با توجه به تغییرات وسیعی که در نوع ارتباط میان مرد و زن مشاهده می‌کنیم و نیز با توجه به آن‌که به هر دلیل، ارتباطات گسترده‌ای میان آنها – در فضای تحصیلی، در فضای کسب و کار، در محیط‌های مجازی و ...- به وجود آمده، بسیار بعید است که جذابیت بانوان تا اندازه‌ای باشد که همین مقدار از ارتباط با آنها نیز در جنس مخالفشان تأثیرگذار و وسوسه انگیز باشد.
به همین دلیل، شاید نتوان امروزه با استناد به این روایت، به صورت کلی ادعا کرد که به عنوان نمونه، اگر خانمی از تاکسی پیاده شد، مکروه است مردی به جای او بنشیند، مگر آن‌که هنوز هم افرادی باشند که چنین مسائلی در مورد آنها وسوسه انگیز باشد که تنها برای آنان مکروه(و نه حرام) است که چنین اقدامی را انجام دهند.


[1]
. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 467، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1413 ق؛ کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 5، ص 564، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1407 ق.
اللهم صلی علی محمد و آل محمد
اللهمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدِ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم
اللهمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدِ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم
اللهمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدِ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم
اللهمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدِ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم
اللهمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدِ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم
اللهمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدِ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم
با سلام
آنهایی که دوست دارند هفته ای یک بار و آن هم کمتر از پنج دقیقه برای سلامتی و فرج امام زمانشان (عج) دعا کنند و صلواتی برای شادی روح گذشتگانشان بفرستند و احتمال میدهند نیاز به یادآوری دارند

با

"""""گروه میثاق با صلوات"""""

. . همراه شوند...

قرار ما صد صلوات برای سلامتی و فرج امام زمان (عج) و شادی در گذشتگان گروه در شبهای جمعه

جهت عضویت عدد 1 را به سامانه 10003130003130 ارسال نمایید.


گروه میثاق با صلوات به هیچ ارگان و گروهی وابستگی ندارد.

التماس دعا
http://misagh-ba-salavat.ir/
اللهمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدِ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم
اللهمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدِ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم
اللهمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدِ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم
اللهمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدِ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم
حضرت صادق (ع ) فرمود
عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ لَا یَزَالُ الدُّعَاءُ مَحْجُوباً حَتَّى یُصَلَّى عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
پیوسته دعا محجوبست (و میانه آن و استجابش حجاب و پرده اى حائل است ) تا بر محمد و آلش صلوات فرستاده شود (که آنگاه پرده و حائل برطرف شود)

اصول کافى جلد ۴ صفحه : ۲۴۷ روایة : ۱

شرح :

جزرى در نهایه گفته است : صلوة در لغت بمعناى دعا است ، و عبادت مخصوصه را که شامل دعا است صلوة گفته اند، و برخى گفته اند: صلوة در لغت بمعناى تعظیم است ، و عبادت مخصوصه را هم صلوة گفته اند چون در آن تعظیم خداوند است تا آنکه گوید: و اما اینکه گوئیم ((اللهم صلى على محمد)) معنایش اینست که خدایا او را بزرگوار کن در دنیا بوسیله بلند کردن نام او و آشکار کردن دعوت و نگهدارى شریعتش ، و در آخرت بقبول کردن شفاعت او درباره امتش و دو چندان کردن اجر و پاداشش .
فیض (ره ) در وافى گوید: معناى صلوة بر پیغمبرش (ص ) اضافه انواع کرامات و لطائف نعمتها است بر او، و اما صلوات ما و فرشتگان بر او پس آن درخواست آن کرامت و اضافه آن بر او است .
و مجلسى (ره ) گوید: مشهور آنست که صلوة از خداى سبحان رحمت است و از فرشتگان استغفار (و طلب آمرزش ) و از بندگان دعا است . و در معناى ((آل )) گفته است : آل پیغمبر (ص ) نزد شیعه امامیه عترت طاهره و خاندان معصوم او هستند، و اینکه شهید ثانى (ره ) آنرا مخصوص باءمیرالمؤ منین و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام کرده است وجهى و دلیلى ندارد، و اما نزد عامه در این باره اختلاف بسیارى است پس برخى گفته اند: آل پیغمبر (ص ) تمامى امت او هستند و برخى گفته اند: عشیره اویند، و برخى گفته اند هر که از بنى هاشم و بنى عبدالمطلب که گرفتن زکاة بر آنها حرام است آل پیغمبرند، سپس وجوهى براى اینکه دعا بدون صلوات محجوبست ذکر فرموده است .
صفحه‌ها: 1 2
لینک مرجع