تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید

نسخه کامل: سوالات مهدویت
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2
چرا به هنگام شنيدن نام قائم (عج) برمي‌خيزيم؟
سلام الهه ی عزیزم

اصولاً کاری که شیعه انجام میده (در واقع همون احکام و مستحبات و مکروهات) برگرفته از قرآن و سیره ی نبوی و ائمه ی اطهار (ع) هست.
روایت داریم حضرت رضا (ع) هنگامیکه نام قائم آل محمد (عج) رو بر زبان جاری می کردند، می ایستادن و دستشون رو بر سر مبارکشون قرار می دادن و سلامی به محضر ایشون عرضه می داشتن.
(که البته اگه خود روایت و سندش رو بخواین براتون می زارم اما الان به طور دقیق حضور ذهن ندارم که این روایت از چه کسی هست.)

از جهتی شیعه معتقد به وجود امامی حیّ و حاضر است که در تمام احوال ناظر بر اعمال اوست.

امام زمان (عج):
إنّا نُحيطُ عِلْما بِاءنْبائِكُمْ، وَ لا يَعْزُبُ عَنّا شَيْى ءٌ مِنْ اءخْبارِكُمْ.
فرمود: ما بر تمامى احوال و اخبار شما آگاه و آشنائيم و چيزى از شما نزد ما پنهان نيست .


و از این رو با شنیدن نام نامی ایشون به نشانه ی احترام و عمل به سیره ی ائمه (ع) با خشوع از جا بلند شده، می ایستد و دستش را با حالت اضطرار بر روی سرش می گذارد.
سلام.

این داستان بر می گرده به حادثه کربلا،که الان کامل یادم نیست،و این داستان را از علیرضا پناهیان شنیدم.(ظهر تاسوعا ،2سال پیش)
که امام زمان (عج) در کربلا در آسمان ظاهر می شود ،ومی فرماید انتقام خون حسین (علیه السلام) را می گیرد،و همه فرشتگان به نام قائم بلند می شوند.
سلام.
ممنون از توضیحات خوبتون. Smile

هنگامى كه «دعبل خزاعى» اشعار خود را در محضر امام هشتم عليه السلام خواند، چون از بقية اللَّه و قيام شكوه‏مند آن حضرت ياد كرد، امام رضا عليه السلام از جاى برخاست و دست مباركش را بر سر نهاد و در برابر نام حضرت ولى عصر(عج) تواضع نمود و براى فرجش دعا كرد.

از امام صادق عليه السلام سؤال شد كه چرا به هنگام شنيدن نام «قائم» لازم است برخيزيم؟
فرمود:
براى آن حضرت غيبت طولانى است و اين لقب يادآور دولت حقه آن حضرت و ابراز تأسف بر غربت اوست. و لذا آن حضرت از شدّت محبت و مرحمتى كه به دوستانش دارد، به هر كسى كه حضرتش را با اين لقب ياد كند، نگاه محبت‏آميز مى‏كند. از تجليل و تعظيم آن حضرت است كه هر بنده خاضعى در مقابل صاحب (عصر) خود، هنگامى كه مولاى بزرگوارش به سوى او بنگرد از جاى برخيزد، پس بايد برخيزد و تعجيل در امر فرج مولايش را از خداوند منان مسئلت بنمايد.
سلام.
چرا روز جمعه به امام زمان (عج) اختصاص دارد؟
سلام

1- واقع شدن ولادت با سعادت آن حضرت در این روز.
2- در این روز مقام مقدس امامت به او(روحی فداه) منتقل گردید.
3- ظهور و آشکار شدن آن جناب در این روز واقع خواهد شد.
4- در این روز بر دشمنانش پیروز می گردد.
5- در این روز خداوند برای آن بزرگوار و پدران گرامی اش پیمان گرفته است.
6- روزی است که خدای تعالی آن حضرت را به لقب قائم اختصاص داد.
7- وجوه دیگری برای ملقب شدن این روز آمده است که در صورت تمایل می توانید به کتاب ابواب الجنات فی آداب الجمعات(آیین جمعه) مراجعه کنید

برگرفته از مکیال المکارم/جلد2/ص54
سلام.
" کبوتر حرم" هدفم از این سوال این بود که بتونم سوال اصلیم رو مطرح کنم.

طبق روایات یکی از علائم حتمی ظهور ندای آسمانی است:
بانگ آسمانی و ظهور حضرت مهدی (ع) همزمان و در شب 23 ماه مبارک رمضان اتفاق خواهد افتاد.
خوب در این صورت چرا ما هر جمعه منتظر ظهوریم ( حداقل ادعاش رو داریم) ؟
آیا منتظر بودن در روز جمعه به معنای وقوع یه نشانه حتمی در این روز است؟ حتی اگه اینطوری هم باشه که در روایات تقریباً برای هر نشانه یه زمانی تعیین شده!

خدایا اگر چه حنای ما دیگه رنگی نداره ولی "الهی من لی غیرک" ، به دلشون بنداز جوابم رو بدن. [تصویر:  Doaa.gif]
هر چند در برخي روايات روز ظهور حضرت، روز جمعه بيان شده(1) مشهور نيز همين است؛ اما رواياتي ديگر دلالت مي‏كند كه قيام حضرت در روز شنبه كه مصادف با روز عاشورا است، واقع خواهد شد. (2)
همچنين در برخي روايات ديگر آمده است که در روز بيست وششم ما ه رمضان اعلام مي شود که با حضرت بيعت نماييد. در عين حال ممكن است روز جمعه - به دليل ارزش معنوي افزون بر روزهاي ديگر هفته - زمان احتمالي ظهور باشد، چنان كه در برخي روايات آمده است.(3)
اما اين معنايش اين نيست که نداي آسماني و ظهور امام زمان(ع) همزمان در شب 23 ماه رمضان اتفاق بيفتد؛ زيرااين قول مشهور نيست. بين صيحه آسماني و زمان ظهور امام زمان(ع) همزماني وجود ندارد، همين طور منتظر بودن در روز جمعه براي ظهور امام زمان(ع) و وقوع نشانه ظهور ،يعني صيحه آسماني در اين روز با هم منافاتي ندارند، زيرا بر فرض که ظهور امام زمان(ع) در روز جمعه باشد،معلوم نيست که کدام جمعه امام ظهور مي‌کند، منتظر بودن براي ظهور نيز معنايش اين نيست که حتما يکي از نشانه هاي ظهور امام زمان در همان جمعه واقع مي شود . ظهور امام زمان شرايط و نشانه هاي متعدد دارد که با تحقق آن ها ظهور مي نمايد ،نه تحقق يک علامت ، که مثلا نداي آسماني باشد . هر روز جمعه براي حضرت دعا مي‌کنيم، حال ممکن است حضرت در روز جمعه ظهور نمايد يا در جمعه‌هاي ديگر يا در غير جمعه.

پي نوشت ها:
1. مهدي موعود، علي دواني، باب سي و يكم و همچنين برخي ادعيه، مثل زيارت امام زمان در روز جمعه.
2. منتخب‏الاثر، ص 574 تا 576.
3. ارشاد شيخ مفيد،، ترجمه شيخ محمد باقر ساعدي خراساني، ص 700.

برگرفته از http://pasokhgoo.ir
سلام.

2تا سوال می پرسم ،درادامه شبهات مهدوی هست.

سوال اول: چرا در گذشته همه منتظر امام زمان بوده اند ، در حالی که نشانه های ظهور (خراسانی ، یمانی ، سفیانی و....)به مانند امروز آشکار نشده بود؟؟؟؟؟؟؟

سوال دوم : چرا میگویند باید هرهفته (یا حتی هر روز) منتظر ظهور بود ؛درحالی که قیام سفیانی و سایر علایم حتمی هنوز اتفاق نیفتاده؟
سلام.

فکر کنم منظور سوال را فهمیدید ،منظورم این هست که برای ظهور آقا نشانه های حتمی هست که در روایات هست وهنوز اتفاق نیافتاده ،پس چرا میگن باید هر روز منتظر آقا باشیم؟
صفحه‌ها: 1 2
لینک مرجع