تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید

نسخه کامل: سخنان حکیمانه با ذكر منبع
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
فرمان امر به معروف و نهي از منكر كه براي همه مردمان آمده است در بيان همين خصلت است كه بايد اهل ايمان مراقب يكديگر باشند و خوبيها را به هم معرفي كنند و به انجام آن تشويق نمايند.زن بايد با شوهرش بگويدكه من رفاه و آسايش را دوست دارم اما خوش نيست كه ما از هر راهي به ناحق آن را فراهم آوريم و همچنين مرد با همسر و دوست با دوست و همسايه با همسايه و همكاران و هم شغلان با يكديگر بايد مرتب سخن گويند و يكديگر را به انجام كارهاي نيكو و پرهيز از هر آنچه زشتي و نادرستي است و دون شان انسان است سفارش كنند. يك جامعه باايمان يك خانواده بزرگ است كه بزرگ تران پدران و مادرانند و كوچك تر ها برادران و خواهرانند و همه بايد به فكرهم باشند و در خدمت يكديگر.
دکتر الهی قمشه ای
آیت الله تحریری :

راه اصلی تقرب به خدا ،
عبودیت است.

اگر انسان بخواهد به عبودیت خدا

دربیاید ، باید از دو عبودیت خارج شود :

1) عبودیت شیطان

2)عبودیت هوای نفس

شاگردی از عابدی پرسید:
تقوا را برایم توصیف کن؟
عابد گفت:
اگر در زمینی که پر از خار و خاشاک بود مجبور به گذر شدی چه می کنی؟

شاگرد گفت:
پیوسته مواظب هستم و با احتیاط راه می روم تا خود را حفظ کنم.

عابد گفت:
در دنیا نیز چنین کن تقوا همین است

از گناهان کوچک و بزرگ پرهیز کن و هیچ گناهی را کوچک مشمار
زیرا کوهها با آن عظمت و بزرگی از سنگهای کوچک درست شده اند.
حضرت_محمد صلی الله علیه و آله و سلم:
هر کس که خداوند برای او خیر بخواهد
دوستی شایسته نصیب او خواهد نمود.
نهج الفصاحه،ح۳۰۶۴
بدون شک عوامل مختلفی در ساختن شخصیت انسان مؤثر هستند که از مهم‏ترین آنها مسئله دوستی و معاشرت است.
روشن است که انسان خواه ناخواه از دیگران تأثیر می‏پذیرد و بخش مهمی از افکار و صفات اخلاقی خود را از طریق دوستانش کسب می‏کند
ما به وسیله مشاهدات حسّی خود و نیز با نگرش به تاریخ،در می‏یابیم چه بسیار افرادی که از راه دوست به سعادت ابدی و یا شقاوت ابدی رسیده‏ اند.
ابن مسکویه دانشمند مشهور اسلامی و استاد بوعلی سینا گوید:
تمام سعادت انسان نزد دیگران و دوستان یافت می‏شود.سعادتمند کسی است که دوستان واقعی برای خود به دست آورد و در دوستی با آنان از هیچ فداکاری و از خود گذشتگی دریغ ننماید تا هم او از آنان فضایل اخلاقی کسب کند و هم آنان از وی بهره اخلاقی بر گیرند.



.
وای بر جمعی که لب را بی تامل وا کنند
چرا که کم داشتن و زیاد گفتن
مثلِ نداشتن و زیادخرج کردن است!
پس نگذارید
زبانِ شما از افکارتان جلو بزند.
پروفسور سمیعی
نام خداوند، کلیدی است که گنجها را می گشاید.
خداوند به مقتضای رحمت واسعه، روزی رسان است. هر موجودی یک روزی دارد و خداوند روزی رسان علی الاطلاق است اگر چه آن موجود، از اطاعت حق، سر باز زند. خداوند به شرط عبادت کردن، روزی نمی دهد و لا بشرط است.
افرادی که دشمن حقیقت اند یا مشرک و منکرند از روزی، محروم نمی شوند زیرا رحمت خداوند عام است. همه صفات خداوند، مطلق است و هیچ قیدی ندارد. رحمت و رزاقیت و علم و آگاهی خداوند، مطلق است. این روزی هم می تواند روزی جسمانی یا روزی روحانی باشد.
دکتر ابراهیمی دینانی
چون خدای با تو است، بیم از که داری و اگر خدای با تو نیست امید به که داری
تذکره الاولیاء - ذکر حسن بصری
سخنی از بایزید بسطامی:
«نقل است که او را گفتند قومی می گویند که: کلید بهشت کلمه لااله الاالله است. گفت: بلی کلید بی دندانه در نگشاید و دندانه ی این کلید چهار چیز است: زبانی از دروغ و غیبت دور، دلی از مکر و خیانت صافی، شکمی از حرام و شبهت خالی و عملی از هوی و بدعت پاک.
(النور من کلمات ابی طیفور).
چهار موانع بین انسان و خدا :
خواجه عبدالله انصاری میفرمایند : هرچه در راه خدا مانع باشد و تو را بسوی فسادی کشاند باید از آن ها احتراز کنی. و آن چهار چیز است :
اول دنیا و تعلقاتش است
دوم خلق هستند
سوم نفس
چهارم شیطان
اول دنیا : که توشه و زاد است و تو مسافر در کشتی نشسته . اگر بار تعلقات به این دنیا زیاد برگیری آن کشتی شکسته و غرق میشود و تو هلاک خواهی شد .اگر خواهی که از فتنه دنیا رهائی یابی بدان که سبکباران رستند و گرانباران گرفتار شدند .
دوم خلق : که تا وقتی از درگاه حق رانده نشوی به طرف خلق نمی روی ..چه هر کس که با خلق آرام گرفت از حق باز ماند. دوستی حق و دوستی خلق در یک دل با هم جمع نشوند.
سوم نفس: که مایه هر سودائی است و اصل هر غوغائی . اگر توفیق با تو رفیق بود و در جهاد با نفس موفق شدی کارت چنان آید .
چهارم شیطان : که خداوند به او فرمود : برو با آنها در مال و فرزند شریک باش. اما هر دلی خانه شیطان نیست که حرم رحمان است و شیطان اجازه ندارد که گرد آن گردد که خواهد سوخت ..
کشف الاسرار
حکايتِ ما و خدا، حکايتِ عجيبى است.
مثِل قصه ی استاد نقره کارِ...
ميگويند وقتى استادِ نقره کار، نقره را صيقل ميدهد، آن را داخل آتش نگه ميدارد، اما چشم از نقره برنميدارد، تا زمانى نقره را در آتش نگه ميدارد که عکس خود را در نقره ی صيقل يافته ببيند!
درست مثلِ خدا...
وقتى ميخواهد صيقل پيدا کنيم ما را در آتشِ سختى های خودمان وارد ميکند، اما چشم از ما برنميدارد...
تا جایی که عکسِ خودش را در ما ببيند...
استاد الهي قمشه اي
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
لینک مرجع