تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید

نسخه کامل: مشقت در گرفتن روزه
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
ناتوانی از گرفتن روزه در آغاز بلوغ
. دختری که به سن تکليف رسيده، ولی به علت ضعف جسمانی توانايی روزه گرفتن ندارد، و بعد از ماه مبارک رمضان هم نمی‌ تواند قضای آن را به جا آورد تا اين‌که ماه رمضان سال بعد فرا می‌‌ رسد، چه حکمی‌‌ دارد؟
ج) ناتوانی از گرفتن روزه و قضای آن به مجرد ضعف و عدم قدرت موجب سقوط قضای روزه نمی‌‌ شود، بلکه قضای روزه‌ های ماه رمضان که از او فوت شده، بر وی واجب است.
. دخترانی که تازه به سن تکليف رسيده‌ اند و روزه گرفتن بر آن‌ها مقداری مشکل است، چه حکمی‌ دارند؟ آيا سن بلوغ شرعی دختران اکمال نه سال قمری است؟
ج) بنا بر نظر مشهور، بلوغ شرعی دختران همان تکميل نه سال قمری است که در اين هنگام روزه بر آن‌ها واجب است و ترک آن به مجرد بعضی از عذرها جايز نيست، ولی اگر روزه گرفتن برای ايشان ضرر داشته باشد يا تحمل آن برايشان همراه با مشقت زياد باشد، افطار برای آن‌ها جايز است.
. اگر دختر نه ساله‌ ای که روزه بر او واجب شده، به دليل دشواری، روزه‌ اش را افطار نمايد، آيا قضا بر او واجب است يا خير؟
ج) قضای روزه‌‌ هايی که از ماه رمضان افطار کرده، بر او واجب است.
. من بر اثر ضعف جسمانی از ابتدای سن بلوغ تا دوازده سالگی روزه نگرفته‌ ام، در حال حاضر چه تکليفی دارم؟
ج) واجب است روزه‌‌ هايی را که در ماه مبارک رمضان نگرفته ‌ايد با اين‌که به سنّ تکليف رسيده بوديد، قضا کنيد، و اگر افطار روزه ماه رمضان عمدی و اختياری و بدون عذر شرعی بوده، کفّاره هم بر شما واجب است.
. کسی که در اوائل سن تکليف بر اثر ضعف و عدم توانايی، نتوانسته روزه بگيرد، آيا فقط قضا بر او واجب است يا قضا و کفّاره با هم بر او واجب است؟
ج) اگر گرفتن روزه برای او حرجی نبوده و عمداً افطار کرده، علاوه بر قضا، کفّاره نيز بر او واجب است و اگر خوف داشته باشد که اگر روزه بگيرد مريض شود، فقط قضای روزه‌ ها بر عهده او می‌ باشد.
افطار به‌خاطر مشقت در اثنای روز
. اگر شخصی جهت شغلی كه دارد و نمی‌‌تواند آن را رها كند چنانچه بر اثر تشنگی يا گرسنگی روزه برايش حرجی باشد، و همچنين افراد كم سن و سال كه روزه گرفتن برای آن‌ها مشقّت شديد دارد آيا از اوّل روز می‌‌توانند افطار كنند يا اين‌كه حكم ديگری دارند؟
ج) در فرض سؤال، هر وقت دچار حرج و مشقّت شدند، می‌‌توانند افطار نموده و بعدا باید روزه آن روز را قضا نمایند.
لینک مرجع