تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید

نسخه کامل: پنج سال عمر یک مرجع برای یک کتاب
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
آیت الله سبحانی در آستانه رونمایی از نخستین دانشنامه تخصصی کلام اسلامی گفت: نگارش جلد اول دانشنامه کلام اسلامی پنج سال، طول کشید.

آیت الله سبحانی، در توضیح نگارش دانشنامه کلام اسلامی گفت: در ابتدای کار جلساتی را برگزار کردیم با این پرسش که چگونه این دانشنامه را بنویسم؛ چون نوشتن دانشنامه غیر از نوشتن کتاب است، پس از مذاکرات و بحث های گوناگون آموزش مؤلفین برای انجام کار آغاز شد.

وی ادامه داده است: با کمال احتیاطی که حجت الاسلام و المسلمین ربانی ، مدیر علمی دانشنامه داشتند، این مقالات چندین بار بازنویسی شده است، حتی بخشی از مقالات 3 یا 4 بار بازنویسی شده تا در مجموعه قرار گرفته است.

رئیس موسسه امام صادق(ع) ادامه داد: در طول 14 قرن، کتاب های زیبایی در مورد کلام نوشته شده است، ما این کتاب‌ها را فهرست‌بندی کردیم و دریافتیم حدود 12 هزار کتاب کلامی و عقیدتی توسط علما و نویسندگان شیعه به نگارش درآمده که ما این فهرست را به عنوان اسامی کتب کلامی شیعه چاپ کرده ایم.

وی افزود: : آنچه ما را بیشتر وادار کرد که این دانشنامه‌رو شروع کنیم این است که متکلمان مسیحی بیش از 100 سال است که مشغول کلام‌ند و مسائلی را منتشر می کنند که بیشتر آن شبهات و سئوالاتی است که در حقیقت، زیر بنا را متزلزل می‌کند.

آیت الله سبحانی ضمن تاکید بر انتشار سریع تر مجلدات بعدی دانشنامه کلام اسلامی، گفت: واقعاً کار مشکلی است و ما در جلد اول این مشکلات را تجربه کردیم، حالا به اصطلاح آموختی و انشاءالله جلد دوم زودتر منتشر شود.

این استاد حوزه در مورد همکاری های پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با موسسه امام صادق(ع) نیز گفت: حجت الاسلام رشاد به ما قول داده اند که این دانشنامه را به عربی برگرداند.

دانشنامه کلام اسلامی، نخستین دانشنامه تخصصی در علم کلام اسلامی است که به تببین و تحقیق مفاهیم و مسایل کلامی به صورت تحلیلی- توصیفی و با استناد به منابع معتبر و متعدد پرداخته است. بنا بر گزارش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، این دانشنامه به همت جمعی از پژوهشگران و اساتید در موسسه امام صادق(ع) و مرکز تخصصی علم کلام تحت اشراف آیت الله سبحانی تهیه و تدوین شده است و پنجم اسفندماه طی مراسمی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رونمایی می شود.
لینک مرجع