تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید

نسخه کامل: سوال در مورد نماز جماعت مسلمانان سنی مذهب
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
با عرض سلام خدمت دوستان.
من میخواستم بدانم که آیا شرکت در نماز جماعت مسلمانان سنی مذهب برای شیعیان صحیح است یا خیر ؟
با توجه به اینکه آنان در نمازهایشان بعد از الحمد، گاهی اوقات یک سوره کامل را نمی خوانند و فقط چند آیه از یک سوره را میخوانند.
در صورتی که در نماز متوجه این امر شدیم آیا باید نمازمان را مجدداً اقامه کنیم؟
در نمازهای ظهر و عصر که صدای پیش نماز را نمیشنویم به چه شکل است؟

ممنون میشم اگر راهنماییم کنید.
سلام دوست عزيز.
از جمله شرايط امام جماعت اين است که بايد شيعه دوازده امامي و عادل و نماز را به طور صحيح بخواند.
بنابراين اگر شيعه به سني اقتدا کند ، نمازش باطل است، مگر در حال تقيه و در جهت حفظ وحدت مسلمانان و پرهيز از تفرقه صورت گيرد، مثلا اگر در شهرهاي سني نشين باشيم ، مي توان به خاطر تقيه و براي حفظ وحدت به امام جماعت اهل سنت اقتدا کرد .
امام خميني در مناسک حج فرموده است :
در وقتى كه در «مسجد الحرام» يا «مسجد النبي» نماز جماعت منعقد شد، مؤمنان نبايد از آن جا خارج شوند و بايد از جماعت تخلف نكنند و با ساير مسلمانان به جماعت نماز بخوانند .
در ذيل اين مسئله آية اللَّه خوئى و آية اللَّه تبريزى فرموده اند : نماز با آنان مجزى است در صورتى كه قرائت حمد و سوره را خود براى خود آهسته انجام دهد، و در نماز جمعه بعد از فراغ از آن با آن ها نماز ظهر را اعاده كند.
آية اللَّه سيستانى فرموده : جايز است كه نماز پشت سر آن ها خوانده شود، ولى اگر مأموم مى‏تواند به صورت آهسته براى خود قرائت كند و الّا در ذهن و نفس خود بخواند و اگر نماز جمعه باشد، بعد از آن ظهر را بخواند.
آية اللَّه صافى فرموده : نماز با عامّه در حال ضرورت بى‏اشكال است و در غير حال ضرورت شركت در جماعات آنان اگر موجب تأليف قلوب آن ها و دفع اتّهام به شيعه باشد ، خوب است و اعاده آن لازم نيست، اگر چه موافق با احتياط است . خروج از مسجد در هنگام اقامه جماعات و يا ايستادن و شركت نكردن شايسته نيست . اگر ضرورتى ايجاب كند ، مانع ندارد.
آيت الله بهجت فرموده : اگر شيعه به سني اقتدا کند ، نمازش باطل است ، مگر در حال تقيه . در اين صورت هم حمد و سوره را بايد خود ماموم بخواند.
آيت الله خامنه اي فرموده : مشاركت با آنان در نماز جمعه و جماعتشان از جهت حفظ وحدت اشكال ندارد.
آيت الله مکارم فرموده : هنگامى كه در «مسجد الحرام» يا «مسجد النبى» نماز جماعت برگزار مى‏گردد، مؤمنان نبايد از آن اماكن مقدّسه خارج شوند، و نماز جماعت را ترك كنند. بلكه بايد به همراه بقيّه مسلمانان به نماز جماعت بايستند.
برگرفته از http://www.pasokhgoo.ir

سلام علیکم
ممنون از راهنمایی جامع و کاملتون.
اینجا باز دو مسئله وجود دارد:
1- من قبلاً مقلد آیت الله بهجت (ره) بودم. آیا هم اکنون هم باید با توجه به فتوای ایشان عمل کنم یا اینکه با توجه به اینکه ایشان به رحمت ایزدی رفته اند من باید از شخص دیگری تقلید کنم ؟
2- من تا اکنون با توجه به اطلاعاتی که از افراد اطرافم کسب کرده بودم به نماز جماعت اهل سنت اقتدا میکرده ام. حالا با توجه به فتوای آیت الله بهجت(ره) که فرموده اند که در صورت اقامه نماز به اهل سنت باید حمد و سوره را خود ماموم بخواند تکلیف نمازهایی که تا به امروز اقامه کرده ام چیست؟ آیا باید قضای آنها را مجددآ به جا آورم؟

ممنون از راهنماییهای شما دوستان عزیز که مشوق و امیدبخش است.
سلام.
شما یک مجتهد زنده باید داشته باشی و مسائل جدیدت را ازش بپرسی ،ولی در مسائل قدیمی می تونی از همان مجتهد قبلی تقلید کنی ،ولی بهتر از یک مجتهد زنده مسائلت را تقلید کنی.

سوال دومت را مطمئن نیستم ولی فکر می کنم باید قضا کنی،مطمئن نیستم،چون ایشون می گن باطل
سلام دوست عزيز.

پرسش 1:
مي توانيد در مسئله بقا بر ميت از يک مجتهد زنده اعلم تقليد کني . با اجازه او بر آيت الله بهجت باقي بمانيد.
راه هاي شناخت مرجع تقليد اعلم:
اول آن كه خود انسان يقين كند ، مثل آن كه از اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد .
دوم آن كه دو نفر عالم عادل كه مى توانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند، مجتهد يا اعلم بودن كسى را تصديق كنند ، به شرط آن كه دو نفر عالم عادل ديگر با گفته آنان مخالفت ننمايند .
سوم آن كه عده‌اى از اهل علم كه مى توانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند ، و از گفته آنان اطمينان پيدا مى شود ، مجتهد يا اعلم بودن كسى را تصديق كنند .
اگر شناختن اعلم مشكل باشد، بايد از كسى تقليد كند كه گمان به اعلم بودن او دارد ، بلكه اگر احتمال ضعيفى هم بدهد كه كسى اعلم است و بداند ديگرى از او اعلم نيست، بنابر احتياط واجب بايد از او تقليد نمايد . اگر چند نفر در نظر او اعلم از ديگران و با يكديگر مساوى باشند ، بايد از يكى از آنان تقليد كند.

پرسش 2:
حضرت آيت الله بهجت ( ره ) اقتداء به امام جماعت اهل سنت را جائز نمي داند و چنين نمازي را باطل مي داند. در صورت تقيه مي فرمايد : اگر حمد و سوره نمازها و يا لااقل حمد آن ها را ـ هر چند آهسته ـ نخوانده است بايد نمازش را اعاده نمايد .
به تدريج نمازهاي قضا شده يقيني را قضا کنيد .

برگرفته از http://www.pasokhgoo.ir/
لینک مرجع