تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید

نسخه کامل: ولايت قهري پدر
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
با عرض سلام
من به عنوان يك مادر سوالي دارم؟ در كجاي قرآن ذكرشده است كه ولي قهري و حافظ جان و مال فرزند پدرش است؟ خواهش مي كنم ادرس دقيق بدهيد. متشكرم.
بسم رب الحسین

با سلام.


در حقوق اسلامي حدود اختيارات ولي قهري وسيع تر از قيم است و آنچه از آيايت قرآن مجيد و سنت و اجماع مستفاد ميشود (آيه 5 از سوره النساء) اين است كه صغير در حقوق اسلامي ممنوع از تصرف در اموال خويش است ولي در عبادات و اسلام احرام و اعمالي از اين قبيل آزادي دارد و در حقيقت حجر صغير در تصرفات مالي است .
از طرف ديگر طبق اجماع و نصوص مستفيض و حتي متواتر ولايت در مال صغير با پدر و جد پدري است و هر يك از آنان در صورت فوت ديگري مي تواند براي صغير خود وصي تعيين نمايد و چنانچه صغيري ولي خاص ( ولي قهري و وصي )نداشته باشد و لايت او با حاكم شرع است كه از جانب خود براي او نصب قيم بنمايد و قيم در حقيقت امين حاكم است و به نيابت از طرف او عمل مي نمايد .
طبق آيه مباركه 153 از سوره الانعام ((و لا تقربو امال اليتيم الابالتي هي احسن )) و آيه 2 از سوره النساء ((و آتوا اليتامي اموالهم و لا تتبدلوا الخبيث بالطيب و لا تاكلو اموالهم الي اموالكم انه كان حوتا كبيرا )) و آيه 11 از همين سوره ((ان الذين ياكلون اموال اليتامي ظلما انما يا كلون في بطونهم نار اوسيصلون سعيرا )) و همچنين طبق سنت و اجماع قيم بايد در اداره اموال صغير رعايت غبطه و مصلحت او را بنمايد و حداقل بايد در عمليات او مفسده و ضرر براي صغير نباشد .
در هرحال آنچه مسلم است ولي قهري در حقوق اسلامي حق همه گونه تصرفي را در اموال صغير خود دارد و فقط بايد در تصرفات خود مراقبت نمايد ضرر و زياني متوجه صغير نشود در عين حال چنانكه بر حاكم شرع ثابت شود كه ولي قهري به زيان صغير عمل مينمايد حق دارد او را عزل و يا براي او ضم امين نمايد.
با سلام .لطف میکنید بگویید ولایت قهری یعنی چه و مطالب رو ساده تر بیان کنید . سپاسگزارم.
ولایت ( به فتح وکسر واو ) در لغت به معنی حکومت کردن ، تسلط پیدا کردن ، دوست داشتن ، یاری دادن ، دست یافتن و تصرف کردن آمده است. قهری در لغت به معنی جبری واضطراری است. در اصطلاح حقوق مدنی ، ولایت قدرت واختیاری است که برابر قانون به یک شخص صلاحیتدار برای اداره امور محجور واگذار شده است . این ولایت دارای اقسامی است : ممکن است به حکم مستقیم قانون به شخصی داده شده یا به موجب وصایت واگذار گردیده و یا به حکم دادگاه برقرار شده باشد . ولایتی که به حکم مستقیم قانون واگذار شده باشد اصطلاحاً ولایت قهری نامیده می شود که قانون مدنی در مواد ۱۸۰ تا ۱۱۹۴ از آن سخن گفته است . وظیفه و سمت وصیی که از جانب پدر یا جد پدری برای سرپرستی محجورتعیین شده باشد ( ماده ۱۱۸۱ قانون مدنی ) نیز یک نوع ولایت است که غیر ازولایت قهری است ، هرچند که مشمول عنوان ولایت خاص می باشد .

چه اصطلاح ولی خاص ، برابرماده ۱۱۹۴ قانون مدنی ، شامل ولی قهری و وصی منصوب از جانب پدر یا جد پدری است .هر گاه محجورولی خاص نداشته وولایت از طرف دادگاه به شخصی واگذار شده باشد ، این ولایت را قیومت گویند که دارای احکام ویژه ای است . گاهی نیز شخصی که بوسیله دادگاه برای اداره محجور تعیین شده است امین نامیده می شود ( ماده ۱۱۸۷ قانون مدنی و ماده ۱۵ قانون جدید حمایت خانواده ) .

بنابراین ، ولی قهری شخصی است که به حکم قانون تعیین می شود وسمت خود را مستقیماً ازقانون می گیرد و ولایت او یک وظیفه خانوادگی واجتماعی وبه تعبیر دیگر ، اجباری است نه اختیاری و شاید به همین جهت آنرا قهری نامیده اند . حتی بعضی از حقوقدانان ولایت قهری را به ولایت اجباری تعریف کرده اند .

در فقه امامیه ، تا آنجا که مابررسی کردیم ، اصطلاح ولایت قهری بکار نرفته و بنظر می رسد که قانون مدنی نخستین بار آنرا استعمال کرده است . معهذا فقهاء از انواع ولایت از جمله ولایت پدر و جد پدری ولایت وصی، ولایت حاکم ، ولایت عدول مؤمنین ، به تفصیل سخن گفته اند و گاهی تصریح کرده اند که ولایت پدر و جد پدری ولایت اجباری است .
با تشكر از پاسخ مبسوط شما. سوال من اين است كه آيا در قانون كشور ما بر اساس دستور صريح قرآن پدر (نه مادر) ولي قهري است و در همه امور فرزندان تصميم گيرنده است و مادر با وجود تمام زحمات بارداري و شيردهي و بزرگ كردن فرزند هيچ حقي نداشته باشد؟ آيا به صراحت قيد شده اگر پدري فرزندش را به قتل برساند چون خودش ولي دم است پس قصاص هم نبايد بشود ولي در مورد مادر اين طور نيست. آيا اين ظلم بر مادران نيست؟ فقط دلمان را به اين خوش كرده ايم كه بهشت زير پاي مادران است؟! اين هم وعده اي براي خفه كردن مادران بيش نيست.
مادري هستم داراي پسر 16 ساله. از بدو تولد تاكنون به علت بي مسووليت هاي پدرش نگهداري و تامين هزينه هايش را برعهده گرفتم و اين پدر عزيز نفهميد پسرش چگونه بزرگ شد. يكبار مريضي و دكتر بردنش را نفهميد. يكبار مدرسه ثبت نام كردن و بردن و آوردن و ديكته شب و كارنامه و غيره را نفهميد. يك ريال كف دست پسرش نگذاشت و حتي تا حالا يك جفت جوراب برايش نخريده است. همه زحمت ها و دردسرهاي 16 ساله را به تنهايي بر دوش كشيدم و ايشان در عوض با دخالتهاي بيموقع خودش خون به دلم كرد. در عوض در كشور اسلامي كه مي گويد آفرين تو مادر فداكار و زحمتكشي هستي ولي خوب حقي نداري. بچه اي را كه با خون دل بزرگ كرده اي مال باباست. او مالك بي چون و چراي فرزندش است، فرزندي كه فقط او را به وجود آورده است. همين كافيست.
وقتي مي خواهم براي پسرم درخواست نفقه بدهم مي گويند شما نميتواند خود فرزند بايد درخواست بدهد. پسرم را بردم گفتند نميتوانيد چون رشيد نيست. رفتم تا برايش حكم رشد بگيرم، گفتند حضور و موافقت پدر الزامي است. قاضي از خدا بيخبر به صراحت به من گفت اگر بچه را مي خواهي خرجش را هم بايد بدهي. ماشاالله به قاضي هاي فهيم و قانون مدارمان. جاي علي نشسته اند و بر دين علي و آيين علي ضربت مي زنند. من كه نسبت به اسلام دچار ترديد شده ام. نجاتم دهيد.
لطفا به سایت زیر مراجعه کنید:

ظرفيت حكومت اسلامي و ضرورت ولايت مادر/ ليلاسادات اسدي
بازهم از پاسختان ممنون هستم. مقاله اي را كه آدرس داده بوديد مطالعه كردم و بايد بگويم من اين نقايص در قوانين را نه فقط در حد شنيدن و ديدن بلكه با تمام وجودم احساس كرده ام و سالهاست كه بزرگترين كابوس هاي زندگي ام بوده است. بهرحال من فقط بدنبال دانستن يك مطلب بودم كه متوجه شدم اين قوانين، دستور صريح اسلام و قرآن نيست بلكه از فقه اماميه ساطع شده است كه البته همه اشان مرد بوده و طبيعي است كه مردان را صاحب جان و مال زن و بچه مي دانسته اند. متشكرم.آرزوي توفيق.
با عذر خواهش از تاخیر در پاسخ و حیف که ایمیلی از شما نداریم زیرا استادم اینگونه جواب دادن:

با سلام به شما و سلام به عظمت آسمانی زن.

اولا : توصیه کنید حتی الامکان خود ایشان تماس بگیرند.

ثانیا : مشکل این خانم اینست که باسواد هستند اما کمترین شناخت درستی از خودشان و از شأن و مقام زن ندارند بنابراین ابهام ایشان با « ذکر یک یا چند آیه » حل که نمی شود هیچ بلکه بدتر هم می شود. در واقع این خانم دنبال «‌ سند »‌ نیستند بلکه به چیزی که نمی دانند و به «‌ ذهنیت مبهم خودشان » معترضند.

بنابراین ابتدا ایشان باید بفرمایند منظورشان از « ولی قهری » چیست و اینکه طبق قوانین « تمام کشورهای جهان » در طول تاریخ ،«‌ پدر باید ولی فرزند باشد » یعنی چه ؟

آیا تا کنون از میان هزاران زن حقوقدانی که در مجالس قانونگذاری جهان حضور دارند حتی یک نفر ولایت مادر را مطرح و تقاضا کرده است؟

وآیا وقتی به أمر الهی فرعون ، حضرت موسی را از دریا گرفت و خداوند ولایت موسی را به عهده فرعون قرار داد در واقع خداوند مادرش را از چه چیزی محروم کرد ؟

ثالثا : این خانم لطفا بفرمایند اینکه «‌ فقط قرآن را قبول دارند »‌ یعنی چه ؟

آیا ایشان به راستی تمام دستورات صریح و روشن خداوند در قرآن را می پذیرند ؟

اگر واقعا ایشان قرآن را قبول دارند من آیات مربوطه را بیان کنم اما اگر ایشان مثل برخی از أهل تسنن فقط برخی از آیات قرآن را قبول و برخی را قبول ندارند حرمت آیات را خدشه دار نکنم.

امیدوارم خداوند ما و شما و ایشان را به اوج « عقلانیت و بلوغ »‌ برساند إن شاء الله تعالی.
لینک مرجع