۸ مرداد ۱۳۹۲, ۰۶:۱۱ عصر
۹ مرداد ۱۳۹۲, ۱۰:۰۸ صبح
نکته نود و شش
موانع و حجاب های ارتباط با خدا را اول رفع کنیم.
امام صادق علیه السلام:
دعا همواره در حجاب است تا اینکه بر محمد و آل محمد صلوات و درود فرستاده شود.
بحارالانوار
موانع و حجاب های ارتباط با خدا را اول رفع کنیم.
امام صادق علیه السلام:
دعا همواره در حجاب است تا اینکه بر محمد و آل محمد صلوات و درود فرستاده شود.
بحارالانوار
۹ مرداد ۱۳۹۲, ۰۳:۲۵ عصر
نکته نود و هفت
در محضر حضرت حق با وسیله و واسطه های فیض همراه شویم.
قرآن کریم:
ای کسانی که ایمان آورده اید؛ از خدا بترسید و به سوی او وسیله طلب کنید.
سوره مائده
در محضر حضرت حق با وسیله و واسطه های فیض همراه شویم.
قرآن کریم:
ای کسانی که ایمان آورده اید؛ از خدا بترسید و به سوی او وسیله طلب کنید.
سوره مائده
۹ مرداد ۱۳۹۲, ۰۵:۴۹ عصر
نکته نود و هشت
هواس پرتی ما خود یکی از موانع اجابت دعا است، با حضور قلب دعا کنیم.
امام صادق علیه السلام:
همانا خداوند دعایی را که با قلب غافل انجام گیرد، مستجاب نمی کند.
بحارالانوار
نکته نود و نه
دعا = مدح الهی + اعتراف به گناه + درخواست.
امام صادق علیه السلام:
همانا دعا اولش مدح و ثنا، آنگاه اعتراف به گناه، سپس خواستن حاجت است.
بحار الانوار
نکته یکصد
برقراری ارتباط را از خود خدا بیاموزیم.
حدیث قدسی:
از دعا خسته و ملول نشو، زیرا که من از اجابت خسته و ملول نمی شوم.
بحار الانوار
هواس پرتی ما خود یکی از موانع اجابت دعا است، با حضور قلب دعا کنیم.
امام صادق علیه السلام:
همانا خداوند دعایی را که با قلب غافل انجام گیرد، مستجاب نمی کند.
بحارالانوار
نکته نود و نه
دعا = مدح الهی + اعتراف به گناه + درخواست.
امام صادق علیه السلام:
همانا دعا اولش مدح و ثنا، آنگاه اعتراف به گناه، سپس خواستن حاجت است.
بحار الانوار
نکته یکصد
برقراری ارتباط را از خود خدا بیاموزیم.
حدیث قدسی:
از دعا خسته و ملول نشو، زیرا که من از اجابت خسته و ملول نمی شوم.
بحار الانوار
۹ مرداد ۱۳۹۲, ۰۷:۱۶ عصر
کلام آخر
در مورد اهمیت دعا همین بس که وقتی صحیفه سجادیه امام زین العابدین (ع) که حاوی ادعیه ی روح فزا می باشد و به اخت القرآن معروف است مطالعه می شود و یا وقتی که به آثار اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام رجوع می کنیم، در می یابیم که بسیاری از معارفشان را در قالب «دعا» برای خالصان و پیروانشان بیان فرموده اند که از آن جمله است کتاب شریف «مفاتیح الجنان» که در تمام خانه ها یافت می شود، البته باید با تأسف عرض شود معمولاً این کتاب عظیم الشأن مثل آیات ربّانی قرآن کریم در گوشه ای از منزل جا داده می شود و کمتر به آن مراجعه و مورد مطالعه قرار می گیرد.
امام رضا (ع) در همین رابطه فرمود: بر شما باد که سلاح انبیاء را همراه داشته باشید. عرض کردند: سلاح انبیاء چیست؟ حضرت فرمود: که دعا و نیایش است.
همچنین در اهمیت دعا امام صادق (ع) فرمودند: دعا نمودن از نیزه، نافذتر و برای انجام کار برنده تر است.
تا آنجا به دعا سفارش نموده اند که ترک آن را پیامبر اکرم (ص) گناه تلقی می کند، قرآن سبب توجه خداوند نسبت به بندگانش را، دعا معرفی می فرماید: «ای پیامبر بگو: اگر دعای شما نباشد خدای من چه توجهی به شما کند.»
خداوند دعا نکردن را نشانه تکبر ورزیدن بیان کرده و آن را موجب افتادن در دوزخ می داند: «مرا بخوانید تا اجابت کنم، هر آینه کسانی که از عبادت من تکبر می ورزند به زودی با خواری به جهنم وارد می شوند.»
حضرت حق خود را به دعا کننده نزدیک می داند و می فرماید: «من نزدیکم، هنگامی که دعا کننده مرا بخواند، دعایش را اجابت می کنم، پس امر مرا بر دعا کردن اجابت کنند و به اینکه دعای آنها را اجابت می کنم ایمان داشته باشند تا شاید به رشد برسند.»
پیامبر اکرم (ص) دعا را بالاترین و اساسی ترین عبادت معرفی می کند. و می فرماید: «دعا مغز ناب عبادت است.»
درخواست را هنگامی می توان دعا تلقی کرد که اوّلاً شخص درخواست کننده به طول کامل از دیگران قطع امید کرده باشد و آنها را در برآوردن حاجت خویش بی اثر بداند و متقابلاً به کسی که از او درخواست می کند، امید قطعی بر اجابت داشته باشد، پس تا قطع امید از دیگران از یکسو امید قطعی داشتن به خداوند متعال از سوی دیگر وجود نداشته باشد، دعا مصداق واقعی پیدا نمی کند.
ثانیاً: شخص درخواست کننده باید با همه وجودش خواهان رسیدن به خواسته اش باشد، به گونه ای که برای بدست آوردهن درخواستش بی قرار و مضطر شده و تا به مطلوبش نرسد، آرام و قرار نیابد و چیزی جز خواسته اش ذهن و فکر او را به خود مشغول نکرده باشد.
دست از طلب ندارم تا کام من برآید
یا جان رسد به جانان یا جان زتن در آید
که در واقع باید سطح معرفت شخص بالا رود تا درخواسته ها و آرزوها و آمالش نیز اثر کند و متناسب با آن معرفت، دعای واقعی و حقیقی از رب العالمین درخواست شود که فرموده اند:
آب کم جو تشنگی آور بدست
تا بجوشد آبت از بالا و پست
انشاء الله که این مجموعه توانسته باشد شما را با مفاهیم بلند ارتباط با خدا آشنا کند و کلیدهای استجابت را در اختیارتان قرار دهد.
مجموعه ی بعدی : وجود خود را دریابیم.
التماس دعا
در مورد اهمیت دعا همین بس که وقتی صحیفه سجادیه امام زین العابدین (ع) که حاوی ادعیه ی روح فزا می باشد و به اخت القرآن معروف است مطالعه می شود و یا وقتی که به آثار اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام رجوع می کنیم، در می یابیم که بسیاری از معارفشان را در قالب «دعا» برای خالصان و پیروانشان بیان فرموده اند که از آن جمله است کتاب شریف «مفاتیح الجنان» که در تمام خانه ها یافت می شود، البته باید با تأسف عرض شود معمولاً این کتاب عظیم الشأن مثل آیات ربّانی قرآن کریم در گوشه ای از منزل جا داده می شود و کمتر به آن مراجعه و مورد مطالعه قرار می گیرد.
امام رضا (ع) در همین رابطه فرمود: بر شما باد که سلاح انبیاء را همراه داشته باشید. عرض کردند: سلاح انبیاء چیست؟ حضرت فرمود: که دعا و نیایش است.
همچنین در اهمیت دعا امام صادق (ع) فرمودند: دعا نمودن از نیزه، نافذتر و برای انجام کار برنده تر است.
تا آنجا به دعا سفارش نموده اند که ترک آن را پیامبر اکرم (ص) گناه تلقی می کند، قرآن سبب توجه خداوند نسبت به بندگانش را، دعا معرفی می فرماید: «ای پیامبر بگو: اگر دعای شما نباشد خدای من چه توجهی به شما کند.»
خداوند دعا نکردن را نشانه تکبر ورزیدن بیان کرده و آن را موجب افتادن در دوزخ می داند: «مرا بخوانید تا اجابت کنم، هر آینه کسانی که از عبادت من تکبر می ورزند به زودی با خواری به جهنم وارد می شوند.»
حضرت حق خود را به دعا کننده نزدیک می داند و می فرماید: «من نزدیکم، هنگامی که دعا کننده مرا بخواند، دعایش را اجابت می کنم، پس امر مرا بر دعا کردن اجابت کنند و به اینکه دعای آنها را اجابت می کنم ایمان داشته باشند تا شاید به رشد برسند.»
پیامبر اکرم (ص) دعا را بالاترین و اساسی ترین عبادت معرفی می کند. و می فرماید: «دعا مغز ناب عبادت است.»
درخواست را هنگامی می توان دعا تلقی کرد که اوّلاً شخص درخواست کننده به طول کامل از دیگران قطع امید کرده باشد و آنها را در برآوردن حاجت خویش بی اثر بداند و متقابلاً به کسی که از او درخواست می کند، امید قطعی بر اجابت داشته باشد، پس تا قطع امید از دیگران از یکسو امید قطعی داشتن به خداوند متعال از سوی دیگر وجود نداشته باشد، دعا مصداق واقعی پیدا نمی کند.
ثانیاً: شخص درخواست کننده باید با همه وجودش خواهان رسیدن به خواسته اش باشد، به گونه ای که برای بدست آوردهن درخواستش بی قرار و مضطر شده و تا به مطلوبش نرسد، آرام و قرار نیابد و چیزی جز خواسته اش ذهن و فکر او را به خود مشغول نکرده باشد.
دست از طلب ندارم تا کام من برآید
یا جان رسد به جانان یا جان زتن در آید
که در واقع باید سطح معرفت شخص بالا رود تا درخواسته ها و آرزوها و آمالش نیز اثر کند و متناسب با آن معرفت، دعای واقعی و حقیقی از رب العالمین درخواست شود که فرموده اند:
آب کم جو تشنگی آور بدست
تا بجوشد آبت از بالا و پست
انشاء الله که این مجموعه توانسته باشد شما را با مفاهیم بلند ارتباط با خدا آشنا کند و کلیدهای استجابت را در اختیارتان قرار دهد.
مجموعه ی بعدی : وجود خود را دریابیم.
التماس دعا
۱۰ مرداد ۱۳۹۲, ۱۱:۴۷ صبح
وجود خود را دریابیم
نکته اول
این جمله را شعار خود قرار دهید:
آنچه برایتان پیش می آید به مصلحت شماست.
قرآن کریم:
بسا چیزی را که خوش ندارید و آن برای شما خیر است.
سوره بقره
نکته اول
این جمله را شعار خود قرار دهید:
آنچه برایتان پیش می آید به مصلحت شماست.
قرآن کریم:
بسا چیزی را که خوش ندارید و آن برای شما خیر است.
سوره بقره
۱۰ مرداد ۱۳۹۲, ۰۶:۱۷ عصر
نکته دو
مغرور نباش که غرور، مانع بدست آوردن اطلاعات می شود
امام هادی علیه السلام:
خود پسندی انسان را از یاد گرفتن باز می دارد.
روضه بحار
مغرور نباش که غرور، مانع بدست آوردن اطلاعات می شود
امام هادی علیه السلام:
خود پسندی انسان را از یاد گرفتن باز می دارد.
روضه بحار
۱۱ مرداد ۱۳۹۲, ۱۲:۳۶ عصر
نکته سه
محکمترین تکیه گاه، قدرت ماورائی انسان است، به خوش شانسی خود اعتماد کنید.
قرآن کریم:
خطاب به ملائک در مورد خلقت انسان:
پس چون او را درست و نیکو گرداندم و از روح خود در او دمیدم، برای او سجده کنان بیفتید.
سوره حجر
محکمترین تکیه گاه، قدرت ماورائی انسان است، به خوش شانسی خود اعتماد کنید.
قرآن کریم:
خطاب به ملائک در مورد خلقت انسان:
پس چون او را درست و نیکو گرداندم و از روح خود در او دمیدم، برای او سجده کنان بیفتید.
سوره حجر
۱۱ مرداد ۱۳۹۲, ۰۵:۵۱ عصر
نکته چهار
تغییر را از خود آغاز کنیم، اولین تغییر در چگونگی دید ماست.
چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید.
قرآن کریم:
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهد مگر آنکه خودشان بخواهند.
سوره رعد
تغییر را از خود آغاز کنیم، اولین تغییر در چگونگی دید ماست.
چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید.
قرآن کریم:
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهد مگر آنکه خودشان بخواهند.
سوره رعد
۱۲ مرداد ۱۳۹۲, ۱۰:۳۵ صبح
نکته پنج
خطرناک ترین مانع موفقیت های روحی ما استرس و دلبستگی است.
امام علی علیه السلام:
آفت روح انسان، حرص و دلبستگی به دنیا است.
غرر الحکم
خطرناک ترین مانع موفقیت های روحی ما استرس و دلبستگی است.
امام علی علیه السلام:
آفت روح انسان، حرص و دلبستگی به دنیا است.
غرر الحکم