تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید

نسخه کامل: آموزش احكام
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
سلام.
دراین موضوع مسائل مربوط به احکام را بررسی کنید.
در ابتدا اگه می شه، دوستان مرجع تقلیدشون را بیان کنند و بگن که چه جوری ایشون را انتخاب کردن، یعنی خودشون انتخاب کردن یا همون مرجع پدر یا مادرشون را انتخاب کردن، و هر سوالی هم دارن در مورد تقلید بگن.
ممنون می شم در این بحث همه شرکت کنن.

التماس دعا
تقليد در احكام عمل كردن به دستور مجتهد است و از مجتهدي بايد تقليد كرد كه مرد

و بالغ و عاقل و شيعه ي دوازده امامي و حلال زاده و عادل باشد.

* به دست آوردن فتوي يعني دستور مجتهد چهار راه دارد كه فقط آقاي لنكراني سه

تاي اول را ذكر كرده اند: 1) شنيدن از خود مجتهد

2) دو نفر عادل كه فتواي مجتهد را نقل ميكنند

3) از كسي كه مورد اطمينان و راستگوست

3) ديدن در رساله ي مجتهد در صورتيكه انسان به درستي آن رساله اطمينان داشته

باشد

* مسائلي را كه انسان غالباً به آنها احتياج دارد ، واجب است ياد بگيرد

بنده مقلد آقاي خامنه اي هستم و ايشون احكامشان را به احكامي كه امام

گفته بودند رجعت دادند امام استفتائات آقاي خامنه اي هم موجود است .

يه چيزي كه هميشه براي من سوال بوده اينه كه جاهايي است كه نوشته شده

(( جايز نيست)) اين كلمه با ((حرام است)) فرق داره؟
دوستان جواب سوال من را بدهيد؟؟؟!!!!!!!!


كلمه ي (( جايز نيست )) با (( حرام است)) فرق داره؟!
سلام.
من از آیت الله خامنه ای تقلید می کنم،می تونید به سایت آقا مراجعه کنید کل استفتائات در سایتشون هست (http://www.khamenei.ir)
جواب سوال:
اعمال 5 حالت داره:
حرام - حلال - مباح - مکروه - مستحب

حرام که معلومه
جایز نیست یا حرام است یا مکروه یعنی یکی از این دو را در بر می گیرد.

التماس دعا
سلام :

منم یه سوالی دارم ، آیا می شه در زمان حیات مرجع تقلید،

فرد مرجع تقلیدش رو تغییر بده ؟؟؟HuhHuhHuh

چون من نمی دونم کجا اما خوندم و یا شنیدم که تغییر مرجع

تقلید به شرط حیات امکان پذیر نیست ...
سلام.
تغییر مرجع خیلی سخت هست ،نیاز به تجقیق زیاد هست ،که از ما خارج هست ،چون در صورتی می تونی عوض کنی که باید برات اعلم بودن مرجع جدید آشکار بشه ،ولی چون ما در علوم آنها آشنایی نداریم خیلی سخت هست.

بقیه بچه ها در بجث شرکت نکردن.
سلام.

انتخاب مرجع تقلیدسه روش دارد:
1- اینکه خود شخص اهل علم باشد وبتواند اعلم را تشخیص دهد.
2-یا اینکه از دو نفر عالم عادل سوال کند
3-به گروهی که بتوانند اعلم را تشخیص دهنداعتمادکند
سلام.

الف. آيا در مسأله ي بقاي بر تقلید از مجتهد ميّت، رجوع به مجتهد حیّ اعلم لازم است؟
ب. بقاي بر تقلید از ميّت چه حكمي دارد؟
سلام
بحث خیلی خوبی رو شروع کردید.ظاهرش تکراریه اما هنوز خیلی از احکام هست که ما با سهل انگاری از کنارش رد میشیم.ان شاءالله که بتونید خوب ادامه بدید و احکام مختلف رو بررسی کنید ،البته با مشارکت بچه ها.


اقسام تقلید
1- ابتداعی
2-بقایی

2-"تقلید بقایی" یعنی باقی بودن بر تقلید از مجتهد مرده ای که در زمان حیات وی از او تقلید کرده است. و از آن جا که این تقلید، ادامه و بقای تقلید گدشته است به آن تقلید بقایی گفتند.

حکم تقلید بقایی:
1- مجتهد زنده اعلم است: جایز نیست (باید به مجتهد زنده رجوع کند)
2- مجتهد مرده اعلم است: در مساله ای که به فتوای مجتهد مرده عمل کرده و فتوای او را فراموش نکرده واجب است و در سایر مسایل باید رعایت هر دو فتوا - فتوای مجتهد زنده و فتوای مجتهد مرده - را بنماید.
3- معلوم نیست کدام یک اعلم است یا هر دو مساویند: باید رعایت هر دو فتوا را بنماید.
سلام.

اگر بچه ها هماهنگی کنند خیلی مفید هست،به نظر من از نظر احکام ضعیف هستیم.
من هم در تایید فرمایشات جناب کبوتر حرم نظر چند تا ار مجتهد ها را می زارم.

حضرت آیةالله بهجت؛ الف. بلى؛ مقلّد در بقاي بر تقلید از ميت، باید طبق نظر مجتهد زنده عمل نماید.
ب. در مسایلی كه به فتوای مجتهد میت عمل كرده، می تواند باقی بماند و درفرض اعلمیّت میّت واجب است. و در مسايلي كه عمل نكرده بايد از مجتهد زنده تقلید كند.
اگر مجتهد زنده بعداً اعلم شد، واجب است در تمامی مسایل به او عدول نماید. و اگر مسایلی را از مجتهد میت یاد گرفته و بنا داشته عمل كند، چنانچه عمل نكرده يا شك در عمل كردن دارد (در صورت بقاي بر تقلید ميت) نمي تواند در آن مسايل بر تقليد باقي بماند هر چند مجتهد ميت اعلم باشد.
حضرت آيةالله خامنه اى؛ الف. درجواز بقا بر تقلید ميت، درصورتی كه مورد اتفاق فقها باشد، اجازه از اعلم واجب نیست.
ب. بقا بر تقلید از ميت در همه ي مسايل حتي در مسايلي كه تاكنون مكلّف به آن ها عمل نكرده است، جایز و مجزی است، ولي سزاوار است كه احتياط در بقا بر تقلید ميت اعلم ترك نشود.
حضرت آيةالله شبيري زنجانى؛
ب. بقاء برتقلید مجتهد متوفی درصورتی كه اعلم از احیای باشد، واجب است و در صورت تساوی جایز می‎باشد. و در صورت تساوى،اگر به فتوای مجتهد متوفی عمل كرده باشد،لازم است بر فتواي او باقي بماند واگر عمل نكرده باشد از هر يك از آن ها بخواهد می تواند تقلید كند و اگر مجتهد زنده اعلم شده باشد،باید به او مراجعه شود.
حضرت آيةالله وحيد خراسانى؛ الف. بلى؛ مقلّد درمسأله ی بقا برتقلید از میت باید به مجتهدحیّ اعلم رجوع نماید.
ب. اگر مجتهدي كه وظيفه ي انسان تقلید از او بوده از دنیا برود،در صورتی كه اعلم بودن مجتهد زنده از میّت برایش ثابت شود،در مسایل مورد ابتلایی كه علم ـ اگر چه اجمالاً ـ به اختلاف بین میّت و حیّ دارد، واجب است به حیّ رجوع كند، و در صورتی كه اعلمیت مجتهد میّت برایش ثابت بوده، مادامی كه اعلم بودن مجتهد زنده برایش ثابت نشود، باید به فتوای مجتهد میّت عمل كند، چه در زمان حیات او التزام به عمل به فتوای او داشته، یا نداشته باشد، و چه عمل به فتوای اوكرده، یانكرده باشد وچه فتوای او را یادگرفته، یا یاد نگرفته باشد.
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
لینک مرجع