تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید

نسخه کامل: ممنوعیت اورشلیمی و آوارگی جهود تا کی؟
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
به نام خدا
سلام عزیزان
در آیات 20-25 سوره مائده موسی به قوم خود گفت ای قوم من به سرزمین مقدس که خداوند برای شما نوشت وارد شوید اما بنی اسرائیل مثل همیشه بهانه جویی کردند و به موسی گفتند تا اهالی این منطقه از اینجا نروند ما داخل نمی شویم.
موسی تو و خدایت به جنگ آنها بروید که ما نشسته ایم.
موسی گفت خدایا بین من و هارون و این نافرمانان فاصله بینداز!
و خداوند گفت : که این سرزمین بر آنها حرام شدو تا 40 سال در زمین سرگردانند.
آیا ممنوعیت این سرزمین همیشگی بوده یا 40 سال آوارگی باعث ختم آن شده است؟
یهود هرگز حق مالکیت اورشلیم را ندارند؟
بسم الله الرحمن الرحیم

سلام دوست عزیز،پیوستن به یاران قرآنی و ورود به تالار رو بهتون تبریک میگم.

اما در جوابتون:
در تفسیر نور جلد3 اینگونه آمده:

متن آیه26سوره مائده: ((قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعِينَ سَنَةً يَتِيهُونَ فِي الأَرْضِ فَلاَ تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ))

معنی آیه: ((خداوند (به موسى) فرمود: «به درستی که آن ( سرزمين مقدس)، تا چهل سال بر آنها ممنوع شد(پس به خاطر این سستی و تخلف این مدت طولانی را)در سرزمین سرگردان(واز مواهب مادی و معنوی آن سرزمین مقدس،محروم) خواهند شد،پس بر این قوم تبهکار و فاسق،تاسف مخور.

(یتیهون) از ریشه (تیه) به معنای سرگدانی است وبه صحرای سینا،محل سرگردانی آن قوم نیز گفته شده است که چهل سال در آن منطقه به سر بردند و از برکات زمین محروم ماندند.


امام صادق (ع) فرمودند:خداوند ورود بنی اسرائیل به بیت المقدس را به جهت تخلف آنان از فرمان حضرت موسی ،برذ آنان و فرزندانشان تحریم کرد و بالاخره فرزندان فرزندان (یعنی نوه)آنها موفق به ورود شدند.(یعنی تا پدران و فرزندان آنان که مورد تحریم قرار گرفته بودند،زنده بودند،ورود به ارض مقدس حاصل نگردید.

من اینطوری نتیجه گرفتم که فقط برای 40سال از ورود به ارض مقدس محروم شدندو برای نافرمانی از دستور خدا در مدت این 40سال آواره بودند.
بسم الله
دوست عزیزم زینب از پاسخ شما ممنونم .
اما آیا بعد از اتمام این ممنوعیت ارض مقدسی که "کتب علیهم" هنوز هم کتب باقی مانده است؟ یا اینکه فقط اجازه ی دخول به آنجا را دارند. بدون اینکه مالکیت خدایی داشته باشند.
لینک مرجع