تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید

نسخه کامل: عُجب
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
راستش این واژه رو من خودم تا حالا نشنیده بودم. یه مطلبی یه جا پیدا کردم که یه مقدار خیلی خیلی کمی از اون رو برای شما هم میذارم من با متوجه شدن این که این واژه یعنی چی خیلی رفتم توی فکر.
حضرت علی (ع) در حکمت460 می فرمایند: خطایی که باعث ناراحتی تو شود، نزد خدا نزد خدا از کار نیکی که باعث عُجب تو شود بهتر است.

عجب از گناه خطرناک تر است
ابتدا که این جمله را می خوانیم نوعی تعارف است! یعنی نوعی هشدار که عجب خیلی مهم و خطرناک است. مثل اینکه مجله یا روزنامه ای تیتر می زند: سرماخوردگی از سرطان خطرناک تر است! ولی اولا احادیث فراوانی به روشنی و صراحت این مضمون را تائید می کند که عجب از گناه بدتر و خطرناک تر است. ثانیا این مطلب استدلال مهمی دارد و آن این که خداوند ما آفریده که بنده او باشیم(ذاریات56) و یک بنده خوب و هیچ ادعایی ندارد. فرد مدعی و خود پسند که نمی تواند بنده باشد.(از کتاب پله پله تا ملاقات با خدا نشر شهر)
در کوی ما شکسته دلی می خرند و بس
بازار خودپسندی از سوی دیگر است
عجب آن است که طاعت خود را بزرگ داند و به چشم پسند در آن نگردو از خود شناسد.(نه خدا)
اگر کسی چیزی میدونه که میتونه این مطلب رو بهتر جا بندازه لطفا بنویسه.
سلام


از منتظر گرامی به خاطر تاخیر در جواب معذرت می خوام، حقیقتا بیش از 4بار به رو ی پاسخ کلیک کردم ولی ضیق وقت مانع شد.


همونطور که خودتون اشاره کردین عجب یعنی خود پسندی و تنها صفت رذیله ایست که مبتلا بهش مومنین هستند، هرچه ایمان بیشتر احتمال گرفتار عجب شدن بیشتر.

عجب همان چیزی است که سبب رانده شدن شیطان از بهشت شد.اینجاست که معلوم میشه عجب نزد خدا از معصیت بدتر است،چراکه معصیت موجب پشمانی ،توبه و نهایتا مغفرت خدا میشود اما عجب باعث فراموشی صاحب منعم و طغیان و طرد شدن از درگاه خدا میشود.

خدای تعالی به حضرت داوود سلام الله وحی فرمود:
به گناهکاران مژه بده و مطیعان را بترسان. عرض کرد: چرا عاصیان را مژده دهم و مطیعان را بترسانم؟!
فرمود: عاصیان را مژده بده که من توبه آنها را قبول کرده و گناهانشان را می‌بخشم و مطیعان را بترسان که به اعمال خود عجب نکنند.


امام علی علیه السلام فرمودند:
"فرزند آدم را با فخر فروشی چه کار؟ او که در آغاز نطفه‌ای گندیده و در پایان مرداری بدبو است، نه می‌تواند روزی خویشتن را فراهم کند و نه مرگ را از خود دور نماید!" انسان باید متذکر باشد که او چنان تضعیف است که حتی از عاقبت کار خود و اینکه کی خواهد مرد و جایگاهش چگونه خواهد بود؟ بی‌خبر است و گرسنگی، تشنگی، صحت و مرض و مرگ و... به دست او نیست.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
یه قسمتی از یه کتابی رو پیدا کردم که قبلا در اینجا در مورد صحبت شده بود، حیفم اومد برای شما ننویسمش.

به داروخانه معنوی اهل بیت علیهم السلام می رویم. فهرست زیر را در اختیار ما می گذارند و می گویند متناسب با شرایط خود می توانید یک داره را انتخاب کنید. البته استفاده از چندین دارو هم اشکال ندارد بلکه موجب بهبودی سریع تر و بهتر می شود. فهرست این است. موارد مطلوب را خود انتخاب کنیم و توضیحاتی برای خود بنویسیم.

فهرست دارو های اولیه
1. مقید باشیم در پایین مجلس بنشینیم.
2. مقید باشیم به کوچکتر ها و بچه ها هم سلام کنیم.
3. مقید باشیم با فقرا نشست و برخاست کنیم.
4. مقید باشیم از خود تعریف نکنیم.
5. مقید باشیم خرید های منزل را خودمان انجام دهیم و به منزل برویم.
6.و...
فهرست دارو های میانی
1. کار نیک خود را کوچک و کم بدانیم، بلکه فراموش کنیم
2. گناه خود را فراموش نکنیم و بزرگ بشماریم.
3. تمام نعمت ها بلکه تمام موقعیت های خود را از خداوند بدانیم.
4. به پیشتازان و الگوهایی که درجات بسیار بالاتر یاز ما دارند توجه کنیم.
5. به سرنوشت افراد خودخواه و متکبر توجه کنیم.
6.و...
فهرست دارو های عالی
1. آیا چیز هایی که موجب غرور و تکبر ما شده، اساسا چیزهای با ارزشی هستند؟(فاطر8؛ کهف104؛ توبه37)
2. اگر کار های به ظاهر خوبی انجام داده ایم، آیا ان کارها مورد رضایت و قبول خدا قرار گرفته است؟ یا نه...(مائده27؛ توبه53)
3. آیا کارهای خوب خود را با کارهای بدمان نابود نکرده ایم؟(هود16؛ فرقان23)
4. آیا در ادامه ی زندگی خطاط بزرگی نخواهیم کردکه آخر و عاقبت ما را تباه کند؟(حمد6؛ ابراهیم 35؛ اعراف 99)
5. آیا باه اندازه نعمت های الهی کار خوب کرده ایم که توقع پاداش هم داشته باشیم؟(سبا 13)
داروی بیشتری مطالبه می کنیم.
می فرمایند: در خانه اگر کس است، یک حرف بس است.
از کتاب پله پله تا ملاقات خدا
(۲۳ شهريور ۱۳۹۰ ۰۳:۵۸ عصر)منتظر نوشته: [ -> ]بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
راستش این واژه رو من خودم تا حالا نشنیده بودم. یه مطلبی یه جا پیدا کردم که یه مقدار خیلی خیلی کمی از اون رو برای شما هم میذارم من با متوجه شدن این که این واژه یعنی چی خیلی رفتم توی فکر.
حضرت علی (ع) در حکمت460 می فرمایند: خطایی که باعث ناراحتی تو شود، نزد خدا نزد خدا از کار نیکی که باعث عُجب تو شود بهتر است.

عجب از گناه خطرناک تر است
ابتدا که این جمله را می خوانیم نوعی تعارف است! یعنی نوعی هشدار که عجب خیلی مهم و خطرناک است. مثل اینکه مجله یا روزنامه ای تیتر می زند: سرماخوردگی از سرطان خطرناک تر است! ولی اولا احادیث فراوانی به روشنی و صراحت این مضمون را تائید می کند که عجب از گناه بدتر و خطرناک تر است. ثانیا این مطلب استدلال مهمی دارد و آن این که خداوند ما آفریده که بنده او باشیم(ذاریات56) و یک بنده خوب و هیچ ادعایی ندارد. فرد مدعی و خود پسند که نمی تواند بنده باشد.(از کتاب پله پله تا ملاقات با خدا نشر شهر)
در کوی ما شکسته دلی می خرند و بس
بازار خودپسندی از سوی دیگر است
عجب آن است که طاعت خود را بزرگ داند و به چشم پسند در آن نگردو از خود شناسد.(نه خدا)
اگر کسی چیزی میدونه که میتونه این مطلب رو بهتر جا بندازه لطفا بنویسه.


سلام.
عجب بنا به فرموده علما عبارت است از:بزرگ شمردن عمل صالح وکثیر شمردن آن ومسرور شدن وابتهاج نمودن به آن،وغنج ودلال کردن است به واسطه آن،وخود را از حد تقصیر خارج دانستن است.واما مسرور شدن به آن با تواضع وفروتنی کردن از برای خدای تعالی،شکر ذات مقدس حق کردن بر این توفیق وطلب زیاده کردن،عجب نیست وممدوح است.
دوستان عزیز شما میتوانید برای درک بیشتر این مفهوم به کتاب چهل حدیث امام خمینی«ره» مراجعه کنید.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
یه نکته ای الان به نظرم رسید. این که کمترین کاری که خدا با شخصی که دچار عجب شده میکنه اینه که اون چیزی که بهش عجب ورزیده، ازش میگیره.
از 5 نكته هايي كه گفتيد بينهايت سپاس

همين ها را رعايت كنيم تا آخر عمرمان بس است
لینک مرجع