تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید

نسخه کامل: درس زندگی از قرآن کریم
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2 3 4
بعضی ها میگن: ‌ بابا دلت پاک باشه!

جواب از قرآن:

آنکس که تو را خلق کرده است ، اگر فقط دل پاک کافی بود
فقط میگفت :
[ آمنوا]
در حالیکه گفته :
[آمَُنوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحات]
یعنی هم دلت پاک باشد ، هم کارت درست باشد .
Rose
اگر تخمه کدو را بشکنی و مغزش را بکاری سبز نمی شود .
پوستش را هم بکاری سبز نمی‌شود . مغز و پوست باید با هم باشد .
هم دل ؛ هم عمل !!
مرحوم آیت الله مجتهدی(ره)

[تصویر:  1432894910280044_large.jpg]
ممنون
استفاده کردیم
(۱۲ فروردين ۱۳۹۰ ۱۰:۴۵ صبح)meisam نوشته: [ -> ]
(۲۴ بهمن ۱۳۸۹ ۰۷:۳۰ عصر)boshra نوشته: [ -> ]
سلام علیکم؛
بسم الله الرحمن الرحیم
وَلاَ تَتَمَنَّوْاْ مَا فَضَّلَ اللّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُواْ وَلِلنِّسَاء نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْأَلُواْ اللّهَ مِن فَضْلِهِ إِنَّ اللّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا ﴿۳۲﴾

و زنهار آنچه را خداوند به [سبب] آن بعضى از شما را بر بعضى [ديگر] برترى داده آرزو مكنيد براى مردان از آنچه [به اختيار] كسب كرده‏اند بهره‏اى است و براى زنان [نيز] از آنچه [به اختيار] كسب كرده‏اند بهره‏اى است و از فضل خدا درخواست كنيد كه خدا به هر چيزى داناست (۳۲) سوره نساآیه 32

[b]پیام ها:
به موجب این آیه وآیات مشابه دیگر انسان ها از نظر استعداد و قابلیت متفاوت می باشند.
به داده‏هاى الهى راضى باشيم و حسودانه، آرزوى برتريهاى ديگران را نداشته باشيم. «ولا تتمنوا»
تفاوت‏هاى زن و مرد از نظر خلقت و طبيعت، از نمونه‏هاى برترى دادن خداوند در آفرينش است. «فضل اللّه... للرجال... للنساء»
به جاى تمنّاى آنچه ديگران دارند، در پى كسب وتلاش باشيم. «نصيب‏ممّااكتسبوا...»
به جاى چشمداشت به داشته‏هاى ديگران به فضل و لطف خدا چشم داشته باشيد. «ولا تتمنّوا... واسئلوا اللّه»

تفسیر نور آقای قرائتی:

عدالت، غير از تساوى است. عدالت همه جا ارزش است، ولى تساوى گاهى ارزش است و گاهى ظلم. مثلاً اگر پزشك به همه مريض‏ها يك نوع دارو بدهد، يا معلّم به همه شاگردان يك نوع نمره بدهد، تساوى هست، امّا عدالت نيست. عدالت، آن است كه به هر كس بر اساس استحقاقش بدهيم، گرچه موجب تفاوت شود، زيرا تفاوت گذاشتن بر اساس لياقت‏ها و كمالات حقّ است، امّا تبعيض باطل است. تبعيض آن است كه بدون دليل و براساس هواى نفس يكى را بر ديگرى ترجيح دهيم، ولى تفاوت آن است كه بر اساس معيارها يكى را بر ديگرى ترجيح دهيم. بنابراين بايد آرزوى عدالت داشت، ولى تمنّاى يكسان بودن همه چيز و همه كس نابجاست. اعضاى يك بدن و اجزاى يك ماشين از نظر جنس و شكل و كارايى متفاوتند، امّا تفاوت آنها حكيمانه است. اگر خداوند، همه را يكسان نيافريده، طبق حكمت اوست. بنابراين در امورى كه به دست ما نيست، مثل جنسيّت، زيبايى، استعداد، بيان، هوش، عمر و... بايد به تقسيم و تقدير الهى راضى بود. ما كه خدا را عادل و حكيم مى‏دانيم، اگر در جايى هم دليل و حكمت چيزى را نفهميديم نبايد قضاوت عجولانه و جاهلانه همراه با سوءظن يا توقّع نابجا به خداوند حكيم داشته باشيم و يا بر دارندگان اين نعمت‏ها حسد ورزيم، چرا كه با فزونى هر نعمتى، مسئوليّت بيشتر مى‏شود و با آمدن هر نعمتى، غم از دست دادنش همراه است. اين حقيقت را در نهج‏البلاغه مى‏خوانيم.

در موارد اختيارى، بايد با كوشش و تلاش و پرهيز از كسالت و تنبلى، در رقابتى سالم به قوّت و كثرت و استقلال رسيد و اجازه‏ى استثمار و استعمار به ديگران نداد و در مواردى كه بدست ما نيست، بايد تفاوها را دليل رشد و آزمايش و تحرك و تعاون و پيوستگى جامعه دانست، زيرا كه اگر همه مردم داراى امكانات يكسان باشند، صفات انسانى از قبيل سخاوت، شجاعت و ايثار در انسان رشد نمى‏كند. انسان در لابلاى فراز و نشيب‏ها خود را نشان مى‏دهد، حركت مى‏كند و با ديگران به خاطر نيازش پيوند مى‏خورد.

امام صادق‏عليه السلام در پاسخ از آيه فرمودند: كسى به همسر و فرزند ديگران چشم داشت نداشته باشد، ولى همانند آن را از خداوند بخواهد.[268]
زمانى كه اين آيه نازل شد، اصحاب پيامبراكرم گفتند: مقصود از فضل در «واسئلوا اللّه من فضله» چيست؟ قرار شد تا على‏عليه السلام اين موضوع را از پيامبر سؤال كند. پيامبرصلى الله عليه وآله در پاسخ فرمودند: خداوند ارزاق را در ميان مردم از طريق حلال تقسيم كرده وحرام را نيز عرضه كرده است. كسى كه حرام را تحصيل كند، به همان اندازه از رزق حلال خود كاسته است وبرحرام مورد محاسبه قرار مى‏گيرد.[269]
268) وسائل، ج 12، ص‏241.
269) تفسير عيّاشى، ج‏1، ص 215.[/b]

سلام . اگه میفهمیدیم حسادت چقدر مخربه و آسایش رو از انسان میگیره انسانهایی که به یه جاهایی رسیدن حتی وقت برای غبطه خوردن نمیذارن چه برسه به حسادت. باید بیشتر در حکمت خداوند متعال جستجو کرد.والسلام.
..إِنَّ اللَّهَ لاَ یَهْدِی مَنْ هُوَ کَاذِبٌ کَفَّارٌ. ﴿ زمر: 3 ﴾

خداوند آن کس را که دروغگو و کفران کننده است هرگز هدایت نمی کند.


...إِنَّ اللَّهَ لاَ یَهْدِی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ کَذَّابٌ. ﴿غافر :28 ﴾

خداوند کسی را که اسرافکار و بسیار دروغگوست هدایت نمی کند.
ﻋﺎﻓﯿﺖِ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺼﯿﺒﺖ، ﺁﺯﻣﺎﯾﺶ ﺍﺳﺖ،
ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺑﻪ ﻭﺍﺳﻄﻪٔ ﺁﻥ ﺳﭙﺎﺳﮕﺰﺍﺭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﺎﺳﭙﺎﺱ، ﺑﺎﺯﻣﯽﺷﻨﺎﺳﻨﺪ :
‏( ﻓَﺈِﺫَﺍ ﻣَﺲَّ ﺍﻟْﺈِﻧﺴَﺎﻥَ ﺿُﺮٌّ ﺩَﻋَﺎﻧَﺎ ﺛُﻢَّ ﺇِﺫَﺍ ﺧَﻮَّﻟْﻨَﺎﻩُ ﻧِﻌْﻤَﺔً ﻣِّﻨَّﺎ ﻗَﺎﻝَ ﺇِﻧَّﻤَﺎ ﺃُﻭﺗِﻴﺘُﻪُ ﻋَﻠَﻰٰ ﻋِﻠْﻢٍ ۚ ﺑَﻞْ ﻫِﻲَ ﻓِﺘْﻨَﺔٌ ﻭَﻟَٰﻜِﻦَّ ﺃَﻛْﺜَﺮَﻫُﻢْ ﻟَﺎﻳَﻌْﻠَﻤُﻮﻥَ ‏)[ ﺍﻟﺰﻣﺮ 49 ‏]


ﭘﺲ ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ‏(ﺭﻧﺞ ﻭ ‏) ﺯﯾﺎﻧﯽ ﺑﺮﺳﺪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻧﺪ، ﺁﻧﮕﺎﻩ ﭼﻮﻥ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻧﻌﻤﺘﯽ ﻋﻄﺎ ﮐﻨﯿﻢ، ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ :‏« ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺩﺍﻧﺎﯾﯽ ‏( ﻭﻟﯿﺎﻗﺖ ‏) ﺧﻮﺩﻡ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ‏» ﺑﻠﮑﻪ ﺍﯾﻦ ﺁﺯﻣﺎﯾﺸﯽ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﯿﮑﻦ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺷﺎﻥ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﻨﺪ.
دوازده ویژگی سخن خوب از دیدگاه قرآن کریم


1-آگاهانه باشد ( لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ)
2- نرم باشد (قَوْلاً لَّيِّناً) ، زبانمان تیغ نداشته باشد.
3- حرفی که میزنیم خودمان هم عمل کنیم (لِمَ تَقُولُونَ مِالا تَفْعَلُونَ)
4- منصفانه باشد ( وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا)
5- حرفمان مستند باشد (قَوْلًا سَدِيدًا) منطقی حرف بزنیم.
6- ساده حرف بزنیم (قَوْلاً مَّیْسُورًا) پیچیده حرف زدن هنر نیست.روان حرف بزنیم.
7- کلام رسا باشد (قَوْلاً بَلِیغًا)
8- زیبا باشد (قولوللناس حسنا)
9- بهترین کلمات را انتخاب کنیم (یَقُولُ الَّتی هِیَ اَحْسَن)
10- حرف هامان روح معرفت و جوانمردی داشته باشد (و قولوا لهم قولا معروفا)
11- همدیگر را با القاب خوب صدا بزنیم (قولاً كريماً)
12-کمک کنیم تا در جامعه حرفهای پاک باب شود (هدوا الی الطیب من القول) Rose

فقط و فقط از خدا بخواه Rose


”چـرا فـقـط خدا“
زیرا خداوند متعال:
بهتر از هرکس صدای ما را میشنود.{...إِنَّهُ هُوَالسَّمِيعُ الْعَلِيمُ}
«همانا او (خدا ) شنوای دانا است» (فصلت/36)


”چـرا فـقـط خدا “
زیرا خداوند متعال:
بسیار تواناست و بهتر از هرکس دیگری می تواند، خواسته ما را برآورده سازد. {...وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ}
«و او(الله)بر هر چيزى تواناست» (ملک/1)


”چـرا فـقـط خدا“
زیرا خداوند متعال:
از همه کس به ما نزدیکتر است.{...نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَريد} «ما از رگ گردن به شما نزدیکتریم» (ق/16)


”چـرا فـقـط خدا“
زیرا خداوند متعال:
از همه کس نسبت به ما مـهـربـانـتـر و بـخـشـنـده تـر است.
{...هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ} «خدا)مهربانترین مهربانان ست»
(یوسف/64)


”چـرا فـقـط خدا“
»زیرا خداوند متعال خودش فرموده:
{...ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ...} «مرا بخوانید،تا شما را اجابت کنم» (غافر/60)
پس بنابراین:
ای برادر و خواهر مسلمان!
خداوند مـتـعـال از شـمـا مـی پـرسـد؟
{أَلَيْسَ اللَّهُ بِكَاف عَبْدَهُ...} آیاخدا برای بنده اش کافی نیست؟ (زمر/36)
خوردن، مسئولیت داره
یکی از دستورات قرآن، که بدون استثناء، همه‌مون بهش عمل میکنیم دستور خوردنه:
"کُلُوا" بخورید.
همه‌مون این قسمت آیه رو بلدیم و بهش عمل میکنیم:
کُلُوا وَاشْرَبُوا..." بخورید و بیاشامید.

امّا یادمون باشه که از نظر قرآن، خوردن مسئولیت داره‌.
در قرآن چندین بار دستور "کُلُوا" اومده، ولی هیچ کجا نمیگه بخورید، و برید دنبال کارِتون.
✅ هر کجا گفته بخورید، بعدش از ما یه چیزی خواسته.
با هم چند تا از این آیات و مرور کنیم:

کُلُوا وَاشْرَبُوا مِن رِّزْقِ اللَّهِ وَ لَا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ (بقره/۶۰)
بخورید و بنوشید از رزق خدا ولی فساد نکنید.


کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلَالًا طَیِّبًا وَ لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ (بقره/۱۶۸)
بخورید از حلال و پاکیزه ولی دیگه دنبال شیطان راه نیفتید.


کُلُوا مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَ اشْکُرُوا لِلَّهِ (بقره/۱۷۲)
بخورید از نعمتهای پاکیزه ولی شکر خدا رو بجا بیارید.


کُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَیِّبًا وَ اتَّقُوا اللَّهَ (مائده/۸۸)
بخورید از روزی حلال و پاکیزه ولی تقوا هم داشته باشید؛ و خدا ترس باشید.


کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لَا تُسْرِفُوا (اعراف/۳۱)
بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید.


کُلُوا مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَ لَا تَطْغَوْا فِیهِ (طه/۸۱)
بخوریداز پاکیزه های آنچه روزیتان کرده ایم ولی طغیان نکنید


فَکُلُوا مِنْهَا وَ أَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِیرَ (حج/۲۸)
بخورید، ولی دیگران رو هم اطعام کنید؛ و فقرا رو یادتون نره.
حتّی قرآن میگه ما به زنبور عسل وحی کردیم:
کُلِی مِن کُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُکِی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلًا (نحل/۶۹)
از همه میوه ها بخور، ولی راه پرودگارت رو طی کن.
یعنی خوردن، برای حیوانات هم مسئولیت داره.
از این به بعد، هر وقت خواستیم غذا بخوریم، با دقّت بیشتری غذا بخوریم.
با هر غذا خوردنی، یه مسئولیتی رو دوشمون داریم.
چقدر زیبا هستند وعدهای الهی...!!!
﴿لَئِن شَكَرتُم﴾﴿لَأَزيــدَنَّـكُــم﴾
اگر سپاس گذاری کنید،قطعا (نعمت)خودرا برشما می افزایم
﴿فَاذكُــروني﴾﴿أَذكُــــركُــــم﴾
من را یاد کنید تا شما را یاد کنم
﴿ادعـــونــي﴾﴿أَستَجِب لَكُم﴾
من را بخوانید تا شما را اجابت کنم

(۲۲ بهمن ۱۳۸۹ ۰۸:۴۴ عصر)هُدهُد صبا نوشته: [ -> ]آفرين بر شما.
از بهترين تاپيكي كه خواندم همين بود
بايد به قرآن اهميت بيشتري داده شود مخصوصا تمثيل هايي كه به درد جوونها ميخورد.
من در زمينه قرآن خيلي كم اطلاعاتم اما به سهم خودم و به قدر درك خودم ميگم كه
يكي از آياتي كه نظرم رو جلب كرد آيه 62 سوره بقره بود
كه خدا ميفرمايند:
معني روان از آقاي مكارم: كساني كه به پيامبرخود ايمان آورده اند و هر كه به خدا و روز بازپسين ايمان آورده، و كاري شايسته انجام دهد، پاداشش نزد پروردگار مسلم است و نه ترسي بر انهاست و نه اندوهگين مي شوند.
و همچنين آيه 112 سوره بقره هم به همين نكته اشاره كرده.
كه به نظر من خدا يه جورايي دل ما رو به حمايت خودش گرم كرده كه اگه كار شايسته انجام بديم هم پاداش ميگيريم و هم نه ترسي داريم و نه غمي.
ببخشيد ميدونم هر آيه نياز به تفسير داره اما من به زبان خودم و با نگاه خودم بيان كردم.

سپاس از سایت خوبتان
تصفیه آب

سپاس از سایت خوبتان
تصفیه آب
صفحه‌ها: 1 2 3 4
لینک مرجع