تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید

نسخه کامل: اصل استقلال و آزادی زن
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
بعد فرهنگی:
اسلام می خواهد زن آشنا به تمام معارف الهی باشد و از نظر فرهنگی و علمی رشد کند تا بتواند نسلی عالم به معارف حقه و سرشار از علم و دانش بپروراند. به همین دلیل آموختن علم و دانش را محدود به زمان و مکان نکرده و بر هر انسانی اعم از مرد و زن ضروری و لازم دانسته است. حتی در آموختن اصول اعتقادات و احکام شرعی که بر زنان تکلیف و واجب می باشد، اجازه شوهر شرط نیست و منع شوهر در آن تأثیری ندارد.

بعد اجتماعی:
در اسلام زنان در مسائل اجتماعی شرکت می کنند و هیچ منعی برای شرکت در فعالیتهای گروهی ندارند. مانند شهادت دادن، سرگرمی در اوقات قراغت، حق امر به معروف و نهی از منکر قرآن می فرماید: «والمؤمنینَ و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهَون عن المنکر و یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة و یُطیعون الله و رسوله اولئک سیرحمهم الله اِن الله عزیٌز حکیمٌ» (سوره توبه، آیه 71) مردان مؤمن و زنان مؤمن برخی بر برخی ولایت (سرپرستی) دارند. به معروف یکدیگر را امر می کنندو از منکر بازمی دارند و نماز می گذارند و زکات می دهند و از خدا و پیامبرش فرمان می برند، خدا اینان را رحمت خواهد کرد، خدا پیروزمند و حکیم است.
البته اسلام حضور زن در اجتماع را مشروط بر حفظ حجاب و پوشش کامل او دانسته؛ که این به معنی محدود کردن زن نیست. به عبارت دیگر اسلام با حضور اجتماعی زن مخالف نیست؛ بلکه با بی بندوباری و بی پروائی و بی عفتی اجتماعی مخالف است. حجاب در اسلام به معنی منع حضور زن در جامعه نیست؛ بلکه به معنی حضور تحت شرایط معین است.

بعد سیاسی:
در زمان پیامبر اکرم (ص) شوهر یا پسر بجای زن نمی توانست بیعت کند ؛ بلکه پیامبر (ص) طبق دستور قرآن کریم با زنان بیعت کردند و در تاریخ نیز ثبت شده است.
قرآن می فرماید: «یا ایها النبی اذا جاءک المؤمنات یبایعنک علی اَن لایشرکنَ بالله شیئاً و لایسرقن و لایزنین و لایقتلن اولادهن و لایأتین بهتان یفترینه بین ایدیهن و ارجلهن و لایعصینک فی معروف فبایعهن و استغفر لهن الله اِن الله غفورٌ رحیم» (سوره ممتحنه، آیه 12): ای پیامبر اگر زنان مؤمن نزد تو آمدند با بیعت کنند، بدین شرط که هیچ کس را با خدا شریک نکنند و دزدی نکنند و زنا نکنند و فرزندان خود را نکشند و بهتان نزنند و فرزندی را که از آن شوهرشان نیست به او نسبت ندهند و در کارهای نیک از تو نافرمانی نکنند، با آنها بیعت کن و برایشان از خدا آمرزش بخواه که خداوند آمرزنده و مهربان است.
پس زنان به عنوان یک فرد در جامعه انسانی می توانند در فعالیتهای سیاسی شرکت کنند و نظر خود را درباره موضوعات سیاسی آزادانه بیان کنند.همچنین زنان در زمان پیامبر (ص) در نهضت بزرگ اجتماعی – سیاسی هجرت شرکت کردند.
قرآن کریم می فرماید: «یا ایها الذین امنوا اذا جاءکم المؤمنات مهاجرات فامتضوهن الله اعلم بایمانهن فان علمتموهن مؤمنات فلاترجعوهن الی الکفار» ( سوره ممتحنه، آیه 10) ای ایمان آورندگان! چون زنان مؤمنی که مهاجرت کرده اند به نزدتان آیند، بیازماییدشان. خدا به ایمانشان داناتر است. پس اگر دانستید که ایمان آورده اند، نزد کافران بازشان مگردانید...

بعد اقتصادی:
اسلام زن را در مباحث مالی و اقتصادی آزاد گذاشته است. «للرجال نصیبٌ مما اکتسبوا و للنساء نصیبٌ مما اکتسبن»: مردان نصیبى از آنچه به دست مى‏آورند دارند، و زنان نیز نصیبى (و نباید حقوق هیچ یك پایمال گردد) (سوره نساء، آیه 32) اسلام به شکل بی سابقه ای جانب زن را در مسائل مالی و اقتصادی رعایت کرده، از طرفی به زن استقلال و آزادی کامل اقتصادی داده و دست مرد را از مال و کار او کوتاه کرده و حق قیمومیت در معاملات زن را از مرد گرفته و از طرف دیگر با برداشتن مسؤولیت تأمین بودجه خانوادگی از دوش زن، او را از هر نوع اجبار و الزامی برای دویدن به دنبال پول معاف کرده است.
علاوه بر آزادی اقتصادی زن در اموال خود، اسلام برای زن مهریه و نفقه قرار داده است ؛ به این علت که نیروی جسمانی او کم است و همچنین قوای بدنش در اثر دوران بارداری و شیردهی و تربیت فرزند نیز کمتر می شود و پرداخت نفقه و مهریه بر مردان واجب است.
سلام.ممنون از متن زیباتون.فقط یه انتقاد امیدوارم که ناراحت نشید...
ایناییکه شما نوشتید همه چیزای کلی بود از نظر من البته.
اگه یه کم موضوع رو باز تر میکردید به نظر خیلی بهتر بود.
بازم ببخشید شاید من در حد و اندازه انتقاد از شما هم نباشم ولی نظر شخصیم این بود.
موفق باشید...
استخدام خانمها یا استعمار خانمها؟!
مادر بودن یا کارگر بودن؟



یکی می گفت: یک کارگاه صحافی چندین کارگر مرد داشت. با همه آنها تسویه حساب کرد و برای همیشه با کارگر مرد خداحافظی کرد! در عوض چندین کارگر زن برای صحافی گرفت. دلیلش را اگر بپرسید: خانمها با هر شرایط کاری کنار می آیند ولی آقایان نـــه!!!

بخشی از زنان در جامعه ما تمایل دارند بیرون کار کنند. این تمایل گاهی بدلیل اقتصادی ست...
(برای تامین معیشت خانواده؛ دختران یا همسران مجبورند که کار کنند) و یا بدلیل علاقه شخصی ست که بعضی از خانمها با کار بیرونی احساس رضایتمندی بیشتری می کنند یا برای حفظ استقلال مادی!

بعضی هم می گویند این حق زنان است که در مورد کار بیرون از منزل؛ خودشان تصمیم بگیرند و در این مورد، این بنده کمترین حقیر(!!) اعتراض دارم اما آنچه که جالب نیست نوع کاریست که برخی از خانمها در بیرون از منزل دارند!!!!

یکی می گفت: چند کیلومتر از شهر بیرون رفتم تا به نمایندگی فلان خودروساز رسیدم! چند خانم به عنوان کارکنان آنجا مشغول کار بودند که اگر خدای ناکرده در این محیط خلوت؛ آدم ناجوری حضور داشت؛ این خانمها هیچ کاری دستشان نبود!!!

(البته این دوستم خانمها را دست کم گرفته!! وشاید هنوز لنگه کفشی نخورده!!!)

نوعا خانمها شرایط نامطلوب و یا حداقل دستمزد را بهتر از آقایان تحمل می کنند و وقتی چنین خانمهایی را می بینیم ممکن است احساس کنیم که به استعمار درآمده اند تا استخدام!!

شرایط نامطلوب کاری و دستمزدهای بسیار اندک یک بحث است و استفاده ابزاری از خانمها بحث دیگر! خانمهایی هستند که مجبورند و (شاید دوست دارند!) برای حفظ موقعیت شغلی خود؛ آراستگی آنچنانی
داشته باشند که مغایر با ارزشهای اسلامی جامعه ماست!!!

بعضی از زن ها افتخار می کنند که کار می کنند؛ کار نیست، سرکاری است!
خیلی جاها هم که برای استخدام کارگر یا منشی زن آگهی می دهد، چهار دلیل دارد.
یکی زن ها بهتر از مردان کار می کنند، دوم بیخطر بودن آن ها نسبت به مردان است؛
زن اهل اعتصاب و اعتراض نیست. سوم قانع بودن زنهاست که با حقوق کم هم کار می کنند و
چهارم چشم و ابروی زن است که اگر آقای مدیر خسته شد با خانم منشی هم اختلاطی بکند!!!



خیلی وقت قبل از میدان انقلاب عبور می کردم. خانمی با یک آرایش عجیب و غریب که بیشتر مثل آدم فضایی ها!! شده بود به من گفت: آقا شما!! گفتم: بله!! بنده را می فرمایید!!
گفت: بله با شما هستم! لطف کنید بیایید اینجا!! جلوتر که رفتم متوجه شدم که عشوه گری هایش برای جلب توجه من برای خرید کردن عطر و ادکلان بوده...
بنظرم این دسته از خانمها دو هدف را همزمان پیگیری می کنند!!

هم فرصت شغلی و هم فرصت همسریابی!!!



شاید کسی مرا به تحجر و منگولیزم!!! متهم کند اما فکر می کنم مـــادری؛ اصلی ترین وظیفه خانمهاست و این حرف به منزله حذف نیمی از جامعه برای پیشرفت امروز ما نیست بلکه به منزله آن است که وظیفه مهم تربیت نسل بعد را به نیمی از جامعه سپرده ایم!!!!

البته این بدین معنا هم نیست که وظایفی را که مختص خانمهاست از آنها بگیریم و یا آن بخش از نخبگان زنان را از فرصتهای شغلی که شایسته آن هستند حذف کنیم؛ بلکه بدین معناست که جاییکه این شایستگی برای آقایان هم هست این موقعیت کاری را به آنها بسپاریم!

چه خوب بود دراین زمان که فناوری اطلاعات گسترش خوبی پیدا کرده؛ دولت و مسئولین برای کار کردن خانمها در منزل؛ ایده های عملی می دادند تا در کنار ایفاء وظیفه مهم مادری؛ از سایر توانمندی خانمها نیز به نحو احسن استفاده می شد!!!
با تشكر از سايت جنبش دانشجويي حيا
http://hayauni.ir/

(البته من هم اضافه كنم كه ضمن تحقيقاتم در اين خصوص، خانمهاي ديني ميتوانند فعاليت اجتماعي مثل تدريس يا مسئوليت هايي داشته باشن اما نه مثل مردان بشود شغل و اولويت آنها، بلكه در ساعاتي كم در هفته و با رعايت حدود شرعي باشه و ترجيحا در مكان هاي مناسب مثل مسجد محل و بسيج و كانون هاي قراني و .. باشه)
لینک مرجع