تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید

نسخه کامل: چه تفاوتي بين حجاب و عفاف وجود دارد؟
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
1) حجاب و عفاف هر دو به معني مانع و بازدارنده هستند؛ اما حجاب مانع و بازدارنده ظاهري است؛ ولي عفاف مانع و بازدارنده باطن است.

2) بين حجاب و عفاف تاثير متقابل وجود دارد؛ به اين ترتيب که هرچه عفاف دروني و باطني انسان بيشتر باشد، باعث رعايت حجاب و پوشش ظاهري بيشتر و بهتر در مواجهه با نامحرم مي‌شود و در مقابل نيز هرچه حجاب و پوشش ظاهري بيشتر و بهتر باشد، موجب تقويت و افزايش و دستيابي انسان به مراتب بالاتر عفاف مي‌گردد.
3) همانطور که برخورداري از حجاب و پوشش ظاهري به معناي برخورداري از همه مراتب عفاف نيست، عفاف بدون حجاب و پوشش ظاهري نيز قابل تصور نيست. لذا نمي‌توان خانم يا آقايي که عريان و يا نيمه‌عريان در انظار عمومي ظاهر مي‌شود را عفيف دانست.
4) رعايت حجاب و پوشش ظاهري بر اساس ويژگي تاثير ظاهر انسان در باطن او، حد اقل يکي از علامت‌ها و نشانه‌هاي عفاف است.
5) ممکن است برخي افراد حجاب و پوشش ظاهري داشته باشند ولي عفاف و طهارت باطني را در خويش به طور کامل ايجاد نکرده باشند. از سوي ديگر ممکن است افرادي بدون رعايت حجاب ظاهري ادعاي عفيف بودن نمايند و بگويند\"آدم بايد قلبش پاک باشد\" ولي بايد بدانند که قلب و درون پاک، ظاهر پاک را مي‌پروراند و هرگز قلب پاک، ميوه تلخ و ناپاک بدحجابي و يا بي‌حجابي نمي‌روياند.
6) بنابراين مي‌توان گفت رابطه بين حجاب و عفاف مانند رابطه ريشه و ميوه است. يعني:
عفاف ريشه حجاب و حجاب ميوه عفاف است.

پایگاه خبـری انصارنیوز
قم

همایش حجاب ساحل عفاف

[تصویر:  2d67c6ce-b1a7-4570-8505-e85b5413f1c6.jpg]


راسخون : همایش حجاب ساحل عفاف و جشن میلاد امام زمان‌‌(عج)، پنجشنبه 23 تیرماه به همت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قم و به مناسبت هفته عفاف و حجاب با حضور جمعی از خواهران طلبه و بسیجی در آستانه مقدس علی بن جعفر‌‌(ع) قم برگزار شد.
براساس این گزارش، حجت‌الاسلام غلامرضا ناظمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم در این مراسم ایام شعبانیه به ویژه ولادت با سعادت حضرت ولی‌عصر‌‌(عج)، تبریک گفت و اظهار داشت: در هفته عفاف و حجاب، باید از حالت شعاری و ظاهری خارج شویم.
وی با بیان این‌که حضرت فاطمه زهرا و حضرت زینب‌‌(س) الگوی واقعی خواهران محجبه هستند، با اشاره به سخنی از شهید مطهری مبنی بر این‌که «حجاب مصونیت است نه محدودیت» گفت: اگر خانمی به حدی رسید که باید عفاف و حجاب خود را در عرصه‌های مختلف حفظ کند، این فرد هرگز محدود نمی‌شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به برخی که معتقد به آزادی مطلق زنان هستند و حجاب را منافی آزادی زن می‌دانند،‌ آنان را دچار اشتباه دانست و تصریح کرد: زنان با حجاب خود، از چشم‌های ناپاک مصون می‌مانند.
وی همچنین با گرامیداشت یاد شهدای جنگ تحمیلی ابراز داشت: شهدای گرانقدر هشت سال دفاع مقدس جان خود را برای احیای ارزش‌های دینی فدا کردند و امروز در سایه رشادت‌ها و مردانگی‌های این بزرگواران زنده‌ایم و زندگی می‌کنیم.

حجت‌الاسلام ناظمی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که پیام شهدا آن بود که همه بتوانیم دستورات پروردگار متعال و آنچه جزو منویات استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران است، رعایت گفتنی است، در بخش دیگری از این مراسم مسابقه‌ای پیرامون اهمیت عفاف و حجاب طرح شد که به چهارده نفر از افرادی به ‌سؤالات پاسخ صحیح داده بودند، به قید قرعه جوایز ارزشمندی اهدا شد. کنیم.
لینک مرجع